Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Pelancaran Volvo EX30 di Bangkok Sebelum Kuala Lumpur

Keunikan Volvo EX30: Pilihan Kuasa Bateri & Rekaan Bergaya, Dilancarkan di Thailand

Volvo, jenama automotif Sweden terkemuka, baru-baru ini melancarkan model terbaru mereka, Volvo EX30, di Bangkok, sebelum memperkenalkannya di Kuala Lumpur. Model ini menandakan langkah maju dalam inovasi automotif dengan menawarkan pelbagai pilihan kuasa bateri, memenuhi keperluan pelbagai pengguna.

EX30 tersedia dalam tiga pilihan kuasa, termasuk dua jenis bateri berbeza. Pilihan ini bukan sahaja memenuhi keperluan pelbagai pengguna tetapi juga menawarkan titik harga yang menarik. Bagi mereka yang kebanyakannya berada di bandar atau melakukan perjalanan pendek, EX30 menawarkan pilihan motor tunggal dengan bateri LFP. Bateri LFP, yang menggunakan kimia fosfat besi litium, lebih berkesan dari segi kos dan kurang memerlukan sumber untuk pengeluaran, menjadikannya pilihan terbaik untuk mereka yang tidak memerlukan jarak perjalanan maksimum.

Bagi yang mengutamakan jarak perjalanan, pilihan Motor Tunggal Jarak Jauh dengan bateri NMC adalah pilihan yang tepat. Bateri NMC menggabungkan litium, nikel, mangan, dan kobalt, menghasilkan tenaga dengan lebih cekap berbanding versi LFP. Opsi ini membolehkan jarak perjalanan sehingga 480km antara setiap pengecasan.

Untuk mereka yang mengejar prestasi, pilihan Twin Motor Performance dengan bateri NMC dan motor elektrik tambahan adalah pilihan yang sempurna. Varian pacuan semua roda ini menawarkan 315kW (428hp) dan membolehkan pecutan dari 0 hingga 100 km/j dalam masa 3.6 saat, menjadikannya Volvo dengan pecutan terpantas!

Selain itu, EX30 juga menawarkan keupayaan pengecasan yang pantas. Varian Twin Motor Jarak Jauh mempunyai kapasiti pengecasan sehingga 153kW, manakala varian jarak standard mempunyai kapasiti 134kW. Ini membolehkan pengecasan bateri dari 10 hingga 80 peratus dalam masa lebih kurang 25 minit. Melalui paparan pusat kereta dan aplikasi, pengguna boleh menetapkan amperage, tahap pengecasan maksimum, dan masa untuk mula mengecas.

Dari segi pengalaman memandu, chasis EX30 telah disesuaikan untuk memaksimumkan dimensi kompak kereta. Dengan pusat graviti yang rendah dan berat yang seimbang, ia menawarkan kemudahan memandu dan kelenturan dalam bandar dan di luar bandar.

Volvo EX30 juga direka untuk mengurangkan jejak karbonnya sambil memberikan rasa selamat yang hebat. Kereta itu mempunyai jejak karbon terendah dalam sejarah Volvo dan mewakili satu langkah ke hadapan dalam cita-cita kemampanan syarikat. Dengan mengurangkan pelepasan sepanjang pengeluaran dan kitaran hayat, serta menggunakan bahan bijak dalam dan luar, Volvo telah berjaya mengurangkan kesan karbon keseluruhannya sepanjang 200,000 km pemanduan kepada di bawah 30 tan.

Keselamatan, seperti yang dijangkakan dari Volvo, merupakan keutamaan dalam EX30. Model ini dilengkapi dengan teknologi keselamatan khusus untuk mengelakkan kemalangan ‘dooring’, serta teknologi pembendungan termaju dan reka bentuk struktur yang memenuhi keperluan keselamatan dalaman yang ketat.

EX30 juga bertujuan untuk membuat kehidupan lebih mudah, santai, dan menyenangkan di dalam kereta dengan teknologi canggih dan reka bentuk dalaman Scandinavia yang dipertimbangkan. Terdapat empat ruang dalaman berbeza untuk dipilih, serta pilihan penyimpanan pintar di seluruh kabin.

Teknologi terkini yang termasuk dalam EX30 adalah generasi baru ciri Park Pilot Assist Volvo. Ciri ini mampu mengendalikan pelbagai jenis tempat letak kereta, menjadikan parkir di ruang sempit mudah.

Volvo bekerjasama rapat dengan rakan teknologi seperti Google, Apple, dan Qualcomm untuk memberikan pengalaman pengguna terbaik. Volvo juga bekerjasama dengan ECARX melalui usaha sama perisian HaleyTek untuk menyampaikan platform infotainment terbaik untuk pelanggan.

Kami menantikan dengan sabar pelancaran Volvo EX30 oleh Volvo Cars Malaysia, yang pasti akan meningkatkan jualan Volvo di Malaysia ke tahap yang lebih tinggi.

Terus-Terang

Menilik Volvo EX30, kami mengakui bahawa model ini berinovasi dari segi teknologi dan reka bentuk; ia merupakan langkah maju dalam menggabungkan kelestarian, prestasi, dan keanggunan. Volvo sekali lagi menetapkan standard baru dalam bidang automotif, menunjukkan komitmen mereka terhadap masa depan yang lebih hijau dan aman. Keupayaan penyesuaian bateri dan motor yang ditawarkan menandakan era baru dalam memenuhi keperluan pelbagai pengguna, menjadikan EX30 bukan hanya kereta, tetapi pasangan perjalanan yang sesuai untuk gaya hidup masa kini.

Previous post

Momentum PROTON: Prestasi November Meningkat

Next post

Tom Cruise Dilarang Beli Bugatti, Ini Alasannya!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *