Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Volvo EX30: SUV Elektrik Kecil ini Kini di Thailand

Thailand berbangga menjadi negara ASEAN pertama yang menyaksikan pelancaran SUV elektrik kompak Volvo EX30 yang sangat dinanti-nantikan ini. Harga RM210k ke atas.

Volvo EX30 telah mendarat dengan gemilangnya di Thailand beberapa hari yang lalu, menjadikannya pelancaran rasmi SUV kompak elektrik sepenuhnya yang pertama oleh syarikat otomotif Sweden ini di rantau ini. Kami di Malaysia masih perlu bersabar sebentar lagi sebelum berpeluang untuk melihat dan atau memiliki kenderaan yang canggih ini.

Dengan ukuran dimensi sepanjang 4,233 mm, lebar 1,837 mm dan tinggi 1,549 mm, Volvo EX30 memegang gelaran sebagai SUV yang terkecil yang pernah dihasilkan oleh Volvo. Namun, dengan jarak roda sepanjang 2,650 mm, ia tetap menawarkan ruang kabin yang selesa.

Mengambil tempat di ruang pameran Volvo bersama-sama dengan C40 dan XC40, serta EX90 yang akan dilancarkan tidak lama lagi, EX30 pasti akan menjadi tumpuan ramai.

Model SUV elektrik terbaru ini hadir dalam tiga varian yang berbeza: Core Single Motor Extended Range, Ultra Single Motor Extended Range dan Ultra Twin Motor Performance. Di Thailand, harga bagi model-model ini bermula dari 1,590,000 baht, bersamaan kira-kira RM210,000 untuk varian Core Single Motor Extended Range. Namun, penting untuk diberi perhatian bahawa harga jualan di Eropah mungkin termasuk subsidi kerajaan tempatan untuk menggalakkan pemilikan EV.

Dengan persaingan yang hebat buat masa ini di pasaran kereta elektrik di Malaysia kami agak teruja menantikan harga yang akan ditetapkan untuk kereta ini nanti.

Berkenaan dengan ciri-cirinya, EX30 dilengkapi dengan rim aloi berukuran 18 inci, lampu hadapan LED, sistem kawalan iklim satu zon, kerusi depan yang boleh dilaraskan, dan skrin tengah berukuran 12.3 inci yang mengawal pelbagai fungsi. Sistem infotainmen terbarunya juga disokong oleh Android Auto dan Apple CarPlay.

Varian Single Motor Extended Range menawarkan ciri tambahan seperti sistem audio Harman Kardon, pencahayaan ambient, kamera 360 darjah, Amaran Pertukaran Lorong, dan bumbung panorama.

Volvo-EX30-2025-tablet-2.5
Volvo-EX30-2025-steering-wheel-2.7

Dua daripada varian ini, Core dan Ultra Single Motor Extended Range, didorong oleh bateri NMC yang mengandungi litium, nikel, mangan, dan kobalt. Dengan susunan motor tunggal ini, mereka menawarkan jarak luar biasa sehingga 480 km dengan satu cas sahaja. Kedua-dua varian ini memiliki motor tunggal yang mampu memecut dari 0 hingga 100 km/j dalam hanya 5.3 saat, dengan kelajuan maksimum 180 km/j. Sementara itu, EX30 dual-motor boleh memecut hingga 100 km/j dalam hanya 3.6 saat, menjadikannya Volvo terpantas yang pernah ada.

Bagi pilihan warna luaran, terdapat lima pilihan: Moss Yellow, Cloud Blue, Vapour Grey, Crystal White, dan Onyx Black. Manakala untuk bahagian dalaman, terdapat tiga pilihan nada: Mist, Indigo, dan Breeze.

Terus Terang: Dengan semua ciri-ciri hebat yang ditawarkan oleh Volvo EX30, ia pasti akan menjadi pilihan utama buat peminat kenderaan elektrik di rantau ini. Kepada peminat Volvo di Malaysia, mari kita bersabar menunggu kedatangan SUV elektrik menarik ini ke tanah air kita.

Previous post

Mazda CX-90 Terbaru Raih Penilaian Keselamatan Tertinggi Dari IIHS

Next post

Kelahiran Semula Modenas Ninja ZX-25R SE di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *