Berita Auto

Kenanga: Kenderaan Baru Seperti Perodua D66B Akan Terus Mampu Dimiliki

Kenderaan Baru Masih Berpatutan Meskipun Inflasi Tinggi – Kenanga Memberitahu

Kenderaan baharu masih boleh dimiliki walaupun inflasi tinggi dan ekonomi semakin perlahan, kata Kenanga dalam kajian terbarunya.

Menurut penyelidikan Kenanga, dalam segmen jenama bukan nasional, pengeluar kenderaan telah berpaling dari segmen persaingan rendah dan margin kecil seperti SUV 7-tempat duduk, dan sebaliknya menumpukan kepada produk-premium yang akan menarik golongan pendapatan sederhana seperti yang ditawarkan oleh Bermaz Auto Bhd. Mengapa begitu?

Honda-WR-V-Malaysia-launch-4.0

Kenapa Pengeluar Kenderaan Tetap Melancarkan Model Baru?

Walaupun kadar inflasi sedang tinggi dan ekonomi melambat, pengeluar kenderaan seperti Honda, sebagai contoh, telah menggantikan SUV 7-tempat duduk mereka, BR-V dengan model kompak 5-tempat duduk WR-V yang baru, dengan tempahan sebanyak 7,300 unit dan penghantaran sebanyak 3,300 unit hanya dalam beberapa bulan selepas pelancaran.

Selain itu, pembeli kenderaan kini diberikan pelbagai pilihan dengan pelancaran baru seperti Perodua D66B (SUV segmen B), Toyota Innova Zenix, CKD Mazda CX-30, Peugeot Landtrek, Peugeot e-2008 kenderaan elektrik (EV), Kia Sorento, Kia Sportage, Kia Carens, Honda WR-V, Honda CR-V, Toyota Vios, Toyota Yaris, Toyota GR86, Toyota GR Corolla dan Nissan Serena.

Menurut laporan sektor pada hari Rabu, Kenanga juga menyatakan bahawa prospek pendapatan industri kenderaan masih kukuh, dengan tempahan tertunggak sebanyak 235,000 unit. Kenanga menyatakan kenderaan baru masih merupakan kemewahan yang mampu dijangkau bagi kebanyakan isi rumah Malaysia walaupun inflasi tinggi dan ekonomi global melambat.

2023-Toyota-Vios-1.5G-Review-DSF.my-5.0

Potensi dalam Segmen Berpatutan

Selain itu, Kenanga menjelaskan, “Kami kini melihat peluang yang lebih besar dalam segmen berpatutan, kerana ia akan kurang terjejas oleh subsidi bahan api yang diarahkan, yang mungkin merosakkan permintaan bagi kenderaan pertengahan pasaran, kerana ia akan menghakis kuasa beli golongan pendapatan pertengahan 40 peratus.”

Kenanga juga menyatakan bahawa penjualan kenderaan akan disokong oleh kenderaan elektrik bateri (BEV) yang menikmati pengecualian cukai jualan dan perkhidmatan serta insentif fasiliti kenderaan elektrik lain sehingga 2025 untuk unit sepenuhnya siap dan 2027 untuk unit terbina semula sepenuhnya.

Mereka menyatakan bahawa pendaftaran BEV telah meningkat dengan ketara selama dua tahun terakhir (dari 274 unit pada 2021 menjadi lebih 3,400 unit pada 2022 dan 7,500 unit menjelang September 2023) dan berada dalam landasan untuk mencapai matlamat negara bagi EV dan kenderaan hibrid, iaitu 15 peratus daripada TIV menjelang 2030 dan 38 peratus menjelang 2040.

“Sementara itu, janji kerajaan untuk membolehkan operator stesen cas mendapatkan kelulusan lebih cepat bagi pemasangan memberikan keyakinan, kerana sehingga kini, hanya 1,246 stesen cas EV yang telah dibina,” kata Kenanga.

Maklumat terima kasih kepada Kenanga dan artikel penuh mereka boleh dibaca di sini.

kenanga-Perodua-D66B-2.0

Terus Terang

Dalam situasi ekonomi yang tidak menentu, Kenanga memberikan pandangan positif bahawa kenderaan baru, termasuk model-model seperti Perodua D66B, masih boleh menjadi pilihan yang berpatutan bagi kebanyakan rakyat Malaysia. Fokus pada segmen berpatutan dan pertumbuhan kenderaan elektrik adalah antara faktor yang menyumbang kepada kestabilan dalam industri kenderaan tempatan.

Previous post

Porsche Cayenne Facelift 2023: Harga Bermula dari RM599K

Next post

Harga COE Singapura Mencatat Rekod Tertinggi RM503K

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *