Bisnes

Audi dan FAW Meningkatkan Pelaburan untuk Pembangunan NEV

Projek bersama Audi dan FAW di Changchun, China, mendorong perkembangan NEV dengan pelaburan besar.


Kami melaporkan dari Changchun, pusat automobil China, bahawa jenama automobil Jerman, Audi, dan pengeluar automobil China, FAW, telah mencapai kemajuan yang menakjubkan dalam projek kenderaan tenaga baharu (NEV) mereka, semuanya demi mewujudkan kilang pengeluaran kenderaan elektrik (EV) murni pertama mereka di China.

Pelaburan Besar

Dengan pelaburan melebihi 35 bilion yuan (sekitar USD4.87 bilion), kilang moden ini akan menjadi salah satu tapak pengeluaran terkini Audi di seluruh dunia. Ia akan memberi tumpuan kepada teknologi canggih dan kelestarian, mengikut Audi FAW NEV Co. Ltd.

Keberazaman Automobil Jerman

Walaupun penyiasatan anti-subsidi baru-baru ini oleh EU ke atas EV China, pembuat automobil Jerman tetap komited kepada sektor automobil China dengan meningkatkan pelaburan mereka untuk memperluas kehadiran mereka. China kini merupakan pengeluar dan pengguna kereta terbesar di dunia.

Statistik Menarik

Menurut Persatuan Pengeluar Automobil China, dari Januari hingga September, pengeluaran dan penjualan NEV China mencapai 6.31 juta unit dan 6.28 juta unit, masing-masing meningkat sebanyak 33.7 peratus dan 37.5 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lalu.

Pangkalan Pasaran Yang Besar

Pangkalan pasaran NEV di China mencapai 29.8 peratus, menunjukkan potensi pasaran yang besar. Selain Audi, pembuat automobil Jerman lain juga berazam untuk menggali kemajuan teknologi China dan peranan pentingnya dalam landskap automobil global.

Komitmen BMW

BMW juga sedang membangunkan projek bateri baru di bandar Shenyang, China timur laut, menunjukkan komitmen mereka kepada elektrifikasi. Data syarikat menunjukkan bahawa dalam sembilan bulan pertama tahun ini, jualan kenderaan elektrik murni BMW di China meningkat sebanyak 232 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lalu.

Kerjasama Mercedes-Benz

Mercedes-Benz juga telah menandatangani memorandum kerjasama pada 17 Oktober 2023 di Shanghai untuk memperluaskan kerjasama dalam pemanduan autonomi dan kenderaan pintar yang terhubung. Semangat kerjasama ini juga melibatkan syarikat Jerman yang lebih kecil yang ingin bekerjasama dengan pemimpin pasaran dalam sektor NEV China.

Pengalaman Berguna

Christian Conrad, Ketua Pengurus Pembangunan Perniagaan Fraunhofer Institute for Nondestructive Testing, menyatakan hasratnya untuk bekerjasama dengan syarikat NEV terkemuka seperti BYD dalam penyelidikan dan projek perindustrian. Ini pasti akan membantu meningkatkan jualan EV yang menurun buat masa ini.

Terus-Terang

Kami juga melihat bahawa masih banyak yang perlu dipelajari daripada China, seperti pemasaran, bahan bateri, dan ciri kereta yang disesuaikan. Kedua-dua pihak harus bekerjasama untuk memperluas pasaran dan menyediakan produk yang lebih baik kepada pengguna yang memenuhi keperluan mereka.


Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada Xinhua Net atas maklumat dan gambar yang mereka sediakan. Ini adalah perkembangan yang menarik dalam industri automobil, dan kami menantikan perkembangan lanjut dalam pengeluaran kenderaan elektrik hijau.

Previous post

Pakej Aksesori Edisi Ulang Tahun ke-20 Proton X50 R3

Next post

Mazda Capai 2 Juta Enjin Rotary!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *