Berita Auto

159 Graduan Program BAuto Bermaz Auto 2023

Berita Terkini: 159 Graduan Bermaz Auto Apprenticeship Program 2023 Berjaya Melangkah ke Dunia Automotif

Bermaz Auto dengan bangganya mengumumkan kelulusan 159 pelajar dari Program Bermaz Auto Apprenticeship 2023 yang telah berlangsung pada Jumaat, 8 September 2023. Seramai 159 graduan ini berasal dari tiga program latihan teknikal yang berbeza, di mana 43 daripadanya adalah daripada Program BAuto Apprenticeship.

Selain daripada itu, 21 graduan adalah daripada Program Mekanik BAuto (BAMP) dan 22 graduan adalah daripada Program Badan & Cat BAuto (BABP), menjadikan jumlah keseluruhan graduan bagi Teknikal dan Bukan Teknikal Master Mazda sebanyak 116 orang. Semua graduan kini bekerja di bawah syarikat Bermaz Auto Berhad dan akan ditempatkan di pusat-pusat servis untuk tiga jenama yang dikelolanya iaitu Mazda, Peugeot, dan Kia.

bermaz-Apprenticeship-5.0

Tambahan pula, Mazda Saudi juga telah meminta sokongan tenaga kerja dalam bidang Badan & Cat melalui Mazda Corporation Japan. Bermaz Auto sebelum ini telah menjalin kerjasama dengan Institut Kemahiran MARA (IKM) dalam Program Latihan Praktikal Teknikal Intern (TITP), dan Bermaz Auto telah menjemput MARA untuk turut serta dalam penyerahan calon dan proses pemilihan.

Wakil HHA telah mengadakan taklimat maya dan pemilihan calon. Hanya empat calon yang dipilih melalui ujian praktikal dan sesi temuduga. Dua calon adalah daripada Program BAuto Apprenticeship, manakala dua calon lagi dipilih oleh MARA daripada Institut Kemahiran MARA (IKM).

bermaz-Apprenticeship-4.0

Selain daripada kelulusan Program BAuto Apprenticeship, 29 kakitangan juga mendapat pensijilan dari IMI EV Certification Level 3 dan Level 4. Empat ahli kakitangan menerima pensijilan Level 3, manakala 25 ahli kakitangan lain menerima pensijilan Level 4 daripada badan akreditasi UK, The Institute of the Motor Industry (IMI), melalui penilaian teori dan praktikal oleh jurulatih bersijil EV UK.

Bermaz Auto, sebagai pengedar dan penyedia perkhidmatan selepas jualan bagi tiga jenama terkenal antarabangsa iaitu Mazda, Kia, dan Peugeot di Malaysia, telah aktif membangunkan modal insan dengan melibatkan kakitangan dalam latihan kenderaan elektrik (EV) di dalam dan luar negara.

Bermaz-Apprenticeship-3.0

Bermaz Auto terus melabur lebih daripada RM 10 juta dalam peralatan latihan untuk meningkatkan kemahiran dan memastikan prosedur penyelenggaraan yang selamat.

Sekolah Latihan BAuto, sebagai Pusat yang Diluluskan untuk EV oleh Institut Industri Motor, UK, bersedia untuk mengesahkan lebih ramai jurulatih dan teknisi untuk memenuhi permintaan yang tinggi terhadap kenderaan EV.

Bermaz Auto yakin dalam mencipta masa depan yang mampan untuk golongan muda dengan memberi inspirasi kepada mereka untuk menggali potensi mereka dalam industri automotif dan meningkatkan kehidupan mereka dengan pengetahuan berharga dan kemahiran praktikal. Individu yang merasakan mereka mempunyai potensi boleh menghantar resume mereka ke bts6@bermaz.com.my.

Bermaz-Apprenticeship-Program-Graduation_1-620x350-1

Terus Terang

Ini adalah satu berita yang menggembirakan dan membuktikan bahawa industri automotif Malaysia terus berkembang dengan penyediaan kemahiran kepada belia-belia kita. Bermaz Auto telah berjaya mencetak 159 graduan yang siap sedia untuk menyumbang kepada industri ini. Kejayaan mereka dalam bidang automotif adalah satu contoh yang baik bagi generasi masa depan yang ingin berjaya dalam industri yang mencabar ini. Semoga usaha untuk mengembangkan kemahiran dalam bidang kenderaan elektrik juga akan membawa Malaysia ke hadapan dalam bidang teknologi hijau. Kami mengalu-alukan lebih banyak inisiatif seperti ini yang akan memberi peluang kepada belia Malaysia untuk mempunyai masa depan yang cerah dalam industri automotif.

Previous post

Kemaskini Produk: Mazda3 & Mazda6 2023

Next post

Kereta Elektrik Mazda MX-5: Idea Konsep di Japan Mobility Show 2023?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *