Hibrid, Elektrik, Hidrogen

SUV Coupé Elektrik NIO EC6 Baharu Melangkah Maju Dengan Platform NT2.0

NIO EC6 Generasi Kedua: Penjenamaan Semula SUV Elektrik dengan Reka Bentuk dan Teknologi Terkini

NIO mungkin bukan jenama yang akrab di telinga rakyat Malaysia, namun ia sedang meningkat naik di China. Disebut dalam kategori yang sama dengan Xpeng, NIO memiliki cita-cita untuk menembusi pasaran Eropah. Berita hangat bulan ini, NIO telah melancarkan generasi kedua EC6. SUV Coupé elektrik ini mempunyai dimensi panjang 4,849 mm, lebar 1,995 mm, tinggi 1,697 mm dengan jarak roda sepanjang 2,915 mm. Di pasaran China, harganya bermula dari RMB358,000.

Nio-EC6-5.0

NIO EC6 dilengkapi dengan sistem pemanduan semua roda berkuasa motor dwiganda sebagai piawai. Kekuatan keseluruhan mencapai 360kW dan tork 700Nm, membolehkannya melaju dari 0-100km/h dalam hanya 4.4 saat. Kuasa brek dipertingkatkan dengan angkup tetap aloi aluminium berprestasi tinggi empat kepala di hadapan dengan cakera brek 355mm. Untuk pengetahuan anda, harga di pasaran China adalah seperti berikut:

  • Bateri 75 kWh – RMB358,000 (RM229,770)
  • Bateri 100 kWh – RMB416,000 (RM266,877)
Nio-EC6-7.0

Tanpa pakej bateri, EC6 hanya berharga RMB288,000, namun ini memerlukan langganan bulanan ‘Battery as a Service’ (BaaS).

Berbanding dengan model NIO EC6 sebelumnya, model baharu ini dibina pada platform NT2.0 dan menggunakan bahasa reka bentuk “Design for AD”. Terima kasih kepada bentuk yang disemak dan spoiler aktif dwi-mod baharu, pekali seret dikurangkan kepada hanya 0.24Cd.

Nio-EC6-6.0

Antara ciri-ciri menarik EC6 generasi kedua termasuk:

  • Lampu siang ‘double-dash’ terpecah dengan kristal ultra lebar 30mm tanpa bezel hitam.
  • Spoiler aktif dwimod sepanjang 1,353mm dan lebar 196mm.
  • Pilihan warna termasuk AR Lavender.
  • Empat tema interior: Onyx Black, Red Loam, Stream Blue dan Stellar Gray.
Nio-EC6-4.0

Dalaman EC6 ditingkatkan dengan konsep ‘Bilik Kedua’. Ia menawarkan:

  • Lubang udara pintar yang tak kelihatan.
  • Hiasan dalaman dari rotan.
  • Kusyen Lounge dengan sokongan tulang belakang, 18 cara penyesuaian kuasa.

Kerangka baharu mempamerkan penggunaan aloi aluminium dan keluli berkekuatan tinggi untuk mengurangkan berat sambil mengekalkan keselamatan maksimum untuk penumpang dan pakej bateri. Model ini juga mencapai pengagihan berat 50:50 dengan pusat graviti 580mm. Suspensi disediakan dalam bentuk suspensi 5-link di seluruh bahagian.

Nio-EC6-1.0

Terus Terang

Dalam industri kenderaan elektrik yang semakin pesat pertumbuhannya, kelebihan NIO EC6 tidak hanya pada reka bentuk luarannya yang menarik, tetapi juga fokus terhadap pengalaman pengguna. Sebagai contoh, skrin PanoCinema Augmented Reality dalam EC6 menawarkan pengalaman hiburan yang tiada tandingannya di jalan raya. Bayangkan menonton filem kegemaran anda pada skrin sebesar 201 inci semasa berada dalam perjalanan jauh. Ditambah pula dengan sistem bunyi 7.1.4 Surround Sound, pengalaman itu hampir sama dengan berada di dalam pawagam. Inovasi seperti ini menunjukkan bagaimana NIO memahami keperluan dan keinginan pelanggan masa kini yang menginginkan lebih daripada sekadar perjalanan dari satu titik ke titik lain.

Nio-EC6-2.0

Langkah NIO untuk memperbaharui EC6 bukan sahaja menonjolkan kemajuan teknologi, tetapi juga kesungguhan jenama ini dalam menghadapi persaingan industri EV. Dengan gabungan reka bentuk dan teknologi, NIO EC6 generasi kedua mungkin menjadi pilihan bagi mereka yang mencari alternatif hijau yang berprestasi tinggi.

Previous post

Range Rover Velar Baharu: Kombinasi Kemewahan dan Teknologi Terkini

Next post

Kemerosotan Ekonomi China: Apakah Dunia Lain Terjejas?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *