Hibrid, Elektrik, Hidrogen

NIO EC7 Diperkenalkan – SUV Paling Aerodinamik Di Dunia

NIO EC7 mempunyai drag coefficient yang rendah dan merupakan SUV elektrik coupé flagship dari China.

Hanya selepas memenangi Car Of The Year di Sweden untuk ET7, pengeluar kenderaan elektrik China NIO telah menunjukkan coupé SUV perdana mereka, EC7. EC7 ialah SUV coupé elektrik yang dibina di atas platform generasi kedua syarikat itu.

Produk utama bersaiz sederhana hingga besar ini dilengkapi dengan banyak ciri premium seperti suspensi udara pintar, platform pemacu berprestasi tinggi dan kecekapan tinggi, gabungan motor aruhan 300 kW dan motor magnet kekal 180kW. Digabungkan, kedua-dua motor ini memberikan NIO EC7 masa 0-100km/j selama 3.8 saat dan jarak sehingga 940km (kitaran CLTC). Kuasa henti juga cukup hebat. 100-0km/j dalam 33.9 meter!

Sebahagian daripada rangkaian hebat EC7 sudah tentu ia lebih besar daripada pilihan pek bateri 150kWh standard industri. Terdapat pilihan pek bateri yang lebih kecil – 75kWj dan 100kWj yang membawa julat di bawah 500km. Bagaimanapun, syarikat itu juga mengatakan bahawa EC7 mempunyai drag coefficient hanya 0.23 mengikut NIIO, menjadikannya SUV paling aerodinamik di dunia. Nombor rendah ini dicapai sebahagiannya dengan sayap belakang boleh laras aktif.

Bumbung kaca panoramik EC7 diperbuat daripada kaca bunyi dua lapisan dan penebat haba dengan keluasan 1.94 meter persegi. Teknologi elektrokromik (EC) fleksibel generasi ketiga membolehkan lima tahap pemancaran boleh laras untuk membolehkan cahaya semula jadi meresap ke dalam kereta dengan ketelusan melampau atau melindungi privasi sepenuhnya apabila perlu.

NIO EC7 juga mempunyai banyak peralatan yang boleh dibanggakan. Bumbung kaca panoramik dua lapisan seluas 1.94m2 mempunyai penebat bunyi dan haba dengan teknologi elektrokromik untuk lima tahap ketransmisian cahaya. Kereta itu dilengkapi kokpit digital panoramik dengan pembantu AI, teknologi bunyi panorama Dolby Atmos, skrin kawalan AMOLED 12.8″ dan peranti AR dan VT untuk penghuni belakang.

EC7 juga mendapat lampu depan pelbagai pancaran pintar ADB yang boleh menayangkan corak atau animasi, mempunyai pengurangan silau automatik, pengelakan pancaran tinggi dan boleh memancarkan pancaran amaran selari dengan Sistem Bantuan Pemandu Lanjutan (ADAS). Bercakap tentang ADAS, NIO EC7 mendapat 33 penderia termasuk LiDAR dan kamera dengan sistem pintar ‘Banyan’ syarikat dan 4 cip Nvidia Orin X.

EC7 akan mendapat manfaat daripada ‘stesen swap kuasa’, membolehkan pengguna melakukan pertukaran bateri automatik pada perjalanan jarak jauh tertentu dan bukannya berhenti untuk mengecas kenderaan mereka. Perkhidmatan ini terhad kepada lebuh raya cina tertentu.

EC7 berharga RMB 488,000 (RM309,410) dengan bateri 75kWj, RMB 546,000 (RM346,180) untuk bateri 100kWj ia boleh dibeli pada harga RMB 418,000 (RM265,030) dengan bateri disewa. Penukaran mata wang adalah berdasarkan kadar hari ini. Kereta itu akan mula dijual di China pada Mei 2023.

Previous post

Jualan Global Chery Melebihi 1.1 Juta Unit Pada 2022

Next post

Kunci Digital BMW Kini Boleh Dikongsi Antara Peranti iOS Dan Android

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *