Bisnes

MITI Meluluskan Permohonan Tesla Untuk Membuka Kedai Di Malaysia

Tesla baru sahaja diluluskan oleh MITI untuk menubuhkan operasi mereka di Malaysia.

Peminat Tesla di Malaysia bersorak! Permohonan syarikat kenderaan elektrik Amerika untuk menjual kereta di Malaysia baru sahaja diluluskan oleh MITI. Permohonan itu telah disebut-sebut beberapa minggu lalu apabila pendaftaran sebuah ‘Tesla Sdn Bhd’ ditemui di dalam SSM. Hari ini, Tengku Zafrul, Menteri Perdagangan dan Industri (MITI) mengesahkan bahawa Tesla akan datang ke Malaysia.

Melalui akaun Twitter Tengku Zafrul dia berkata: “@MITIMalaysia telah meluluskan permohonan Tesla untuk mengimport BEV ke Malaysia. Tesla akan menubuhkan Ibu Pejabat, Pusat Pengalaman & Servis Tesla, dan rangkaian Supercharger, pada masa yang sama mewujudkan pekerjaan mahir & bergaji lebih baik untuk rakyat Malaysia.”

Menurut tweet itu, Tesla akan berada di sini untuk mengimport dan menjual kenderaan mereka secara rasmi. Mereka juga akan menubuhkan ibu pejabat, Pusat Pengalaman dan Pusat Servis Tesla serta rangkaian Supercharger.

Ini mungkin juga akan membantu kerajaan Malaysia mencapai matlamat tinggi mereka untuk melancarkan 10,000 pengecas EV di seluruh negara menjelang 2025.

Model Tesla yang mana satukah yang anda fikir akan tiba di Malaysia terlebih dahulu? Kami rasa Tesla Model 3 dan Model Y lebih berkemungkinan yang akan tiba, tetapi kami pasti terdapat permintaan untuk Model S dan Model X yang lebih mahal juga. Terdapat banyak persaingan dalam ruang EV daripada pemain sedia ada dan yang baru ditubuhkan di Malaysia sahaja. Mercedes-Benz, BMW, Volvo, Porsche, Hyundai, Kia, BYD dan ORA semuanya sudah ada kenderaan elektrik untuk dijual, tetapi kita semua tahu bahawa ramai peminat kenderaan elektrik menunggu Tesla untuk menyerahkan wang mereka. Lagipun, mereka adalah jenama eksklusif EV yang paling diiktiraf dan bertanggungjawab sendirian untuk peralihan seluruh industri, sekali dalam satu abad ke arah elektrifikasi.

Tesla Model 3

Menarik juga untuk melihat sama ada Tesla mula memasang kenderaan tempatan di Malaysia. Banyak negara Asia Tenggara bersaing untuk menjadi hab EV serantau. Setakat ini, Singapura, Thailand dan Indonesia sudah mendahului yang lain.

Previous post

Penghantaran Perodua Axia Berjalan Lancar Di Seluruh Malaysia

Next post

Volvo XC90 & XC90 Recharge Menang IIHS TOP SAFETY PICK+ Award 2023

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *