Uncategorized

“Tesla Sdn. Bhd.” Telah Didaftarkan – Adakah 2023 Tahun Pelancaran Rasmi Mereka?

Tesla Sdn. Bhd. kini telah berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).

Suasana kenderaan elektrik Malaysia semakin kencang pada tahun lalu dengan jenama seperti Porsche, BMW, Mercedes-Benz, Volvo, Hyundai dan Kia memperkenalkan kenderaan semua elektrik mereka pada harga bebas cukai. Pengecualian sementara ke atas duti eksais dan cukai import ke atas semua kenderaan elektrik juga telah membawa masuk 2 syarikat China yang baharu ke Malaysia – Ora dan BYD. Tetapi jenama yang memulakan adegan EV global, Tesla, tidak pernah benar-benar mempunyai kehadiran di sini… Sehingga sekarang.

Kelmarin kami mendapat berita daripada halaman Facebook Malaysian Electric Vehicles Owners Club (MyEVOC) bahawa Tesla Sdn Bhd telah berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia, dikenali juga sebagai SSM. Pemegang saham tunggal Tesla Sdn Bhd ialah Tesla International B.V. dan entiti tempatan itu mempunyai nilai hanya di bawah RM3.6 juta. Jadi, apa ceritanya?

Apparently, syarikat kereta Amerika itu telah mempunyai kehadiran di Malaysia sejak 2017, tetapi ia sebelum ini dikenali sebagai Tesla Services Sdn Bhd dengan skop menyediakan perkhidmatan perakaunan untuk operasi serantau syarikat. Tesla Sdn Bhd mewakili anjakan dalam nama dan sifat perniagaan – mereka telah menukar skop kepada “Pemborong dan runcit kenderaan bermotor baharu, aktiviti perkhidmatan lain yang bersampingan dengan pengangkutan darat, N.E.C, dan penyelenggaraan dan pembaikan kenderaan bermotor.” Semua perubahan ini berlaku secara senyap pada Oktober 2022.

Tesla Model 3

Ini bermakna, ya memang nampaknya Tesla sedang bersiap untuk pelancaran rasmi di pasaran Malaysia. Syarikat itu kini menjual empat model:

  • Model S – sedan eksekutif empat pintu
  • Model X – sebuah MPV dengan 3 baris tempat duduk
  • Model 3 – sedan eksekutif kompak
  • Model Y – crossover kompak

Keempat-empat model ini dibawa masuk oleh peniaga pasaran kelabu yang menawarkan ‘waranti’ dalaman atau merujuk kereta pelanggan mereka kepada Tesla Singapura untuk tuntutan waranti pengilang mereka. Terus terang, bukan tawaran yang terbaik untuk peminat EV kita, terutamanya kerana kereta ini memerlukan pembaikan pakar.

Tesla Model Y

Dengan pelancaran bilik pameran rasmi Tesla di Malaysia, ini akan berubah secara drastik. Akhirnya masuk akal untuk membeli kenderaan Tesla di negara ini. Pemilik sedia ada mungkin ditawarkan pakej ‘buy-in’ untuk perkhidmatan selepas jualan.

Previous post

Keputusan Terbaik Sejak 2013 - Proton Berjaya Jual 141.4K Unit Pada 2022

Next post

Cukai Jalan Untuk EV Premium Dijangka Cekik Darah Pada 2026

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *