Berita Auto

Volkswagen Golf R Yang Dipasang Tempatan Diperkenalkan

Penampilan Terbaru di Malaysia: Volkswagen Golf R, Kenderaan CKD Terpantas dengan Pakej Prestasi R, Harga Anggaran RM330,000 hingga RM350,000

Volkswagen Passenger Car Malaysia (VPCM) baru-baru ini mengumumkan kejutan yang menyeronokkan bagi peminat kereta sukan di Malaysia dengan memperkenalkan Volkswagen Golf R yang dipasang tempatan (CKD). Setelah beberapa bulan menarik balik model Golf R-Line yang dipasang tempatan, VPCM kembali dengan model generasi kelima yang memegang jawatan flagship dalam lingkungan Golf.

Volkswagen-Golf-R-2.0

Golf R ini bukanlah kereta biasa. Ia adalah kenderaan hatchback prestasi tertinggi dari Volkswagen dan dikuasakan oleh enjin petrol TSI 4-silinder 2.0L yang ditingkatkan outputnya menjadi 320PS dan tork 400Nm. Enjin ini dipadankan dengan kotak gear DSG 7-kelajuan, dan berbeza dengan Golf GTI, model ini memiliki sistem pacuan empat roda 4MOTION dengan vectoring tork prestasi. Ini membantu memberikan masa mengagumkan 0-100km/j hanya dalam masa 4.8 saat.

Namun, bukan hanya prestasi yang menjadi fokus di sini. Golf R akan dilengkapi dengan teknologi IQ.DRIVE sebagai standard, serta Pakej Prestasi R. Teknologi IQ.DRIVE merangkumi Bantuan Perjalanan dengan Kawalan Kruise Adaptif, Bantuan Sisi, Bantuan Hadapan, Bantuan Jalur, dan Bantuan Kecemasan.

Sebagai sebahagian dari Pakej Prestasi R, anda akan mendapat ekzos titanium Akrapovič (7kg lebih ringan daripada stok), mod “Drift”, yang mematikan program Kawalan Kestabilan Elektronik dan mengalih tork ke belakang, dan mod “Khas”, yang direka untuk sentuhan optimum pada aspal di Nürburgring-Nordschleife. Terdapat juga spoiler belakang baru serta roda aloi Estoril 19″.

Dari segi peralatan, senarai adalah agak tinggi. Ini termasuk Paparan Heads-Up, pad pengecasan telefon pintar tanpa wayar, sistem bunyi Harman Kardon 10-speaker 480W, dan bantuan sorotan tinggi automatik.

Untuk pilihan warna, Golf R CKD akan ditawarkan dalam Lapiz Blue, Deep Black dan Pure White. Buku tempahan kini dibuka dan lebih banyak maklumat boleh didapati di laman web rasmi.

Volkswagen Golf R yang diimport sepenuhnya (CBU) sebelum ini dilancarkan pada harga RM357,584, dan menawarkan ciri-ciri seperti sistem 4Motion AWD dengan Torque Vectoring R-Performance, dan sistem bunyi Harman Kardon 480W.

Sejauh ini, reaksi awal terhadap model ini adalah positif, dan dengan julat harga yang dijangka antara RM320,000 dan RM350,000, ia mungkin menjadi pilihan yang menggoda bagi mereka yang mencari kombinasi gaya, teknologi, dan prestasi dalam satu pakej. Untuk mereka yang telah menunggu waktu yang tepat untuk melabur dalam model Golf R, kini mungkin adalah masanya.

Previous post

Pembaharuan Model Jualan Mercedes-Benz dan NZ Wheels: Era Baharu di Malaysia

Next post

Kia K3 Generasi Terbaru Diperkenalkan: Analisis & Pandangan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *