Kemalangan / Rosak / Recall

Tragedi Kapal Kargo: Hampir 500 Kereta Elektrik Terbakar Di Laut

Kapal yang membawa ribuan kereta baharu, termasuk hampir 500 kereta elektrik (EVs), mengalami kebakaran besar di Laut Utara, menimbulkan kerugian dan keterlambatan yang signifikan bagi pengguna dan pengeluar.

Pada masa kami cuba beralih kepada kereta api elektrik sebagai sebahagian daripada usaha untuk mengurangkan jejak karbon kami, realiti tragis telah muncul. Sebuah kapal kargo yang membawa hampir 500 kereta api elektrik (EV) telah terbakar di pantai Belanda, menurut sumber dari Financial Post dan Reuters.

Kapal yang dinamakan Fremantle Highway itu membawa sejumlah 3,783 kenderaan, di mana 498 daripadanya adalah kereta elektrik. Ini bermakna lebih 3,000 pemilik kereta baharu, 498 daripadanya menantikan EV baharu mereka, kini terpaksa menunggu lebih lama lagi. Apa yang lebih teruk, pengeluar kereta kini terpaksa menghapuskan kereta ini sebagai kerugian, yang dalam ekonomi ini, adalah mimpi ngeri.

Lebih menyayat hati, kami merasakan pelanggan yang menunggu kereta elektrik ini tidak akan menerima kelewatan ini dengan baik dan sebenarnya akan bertindak balas secara negatif. Telah disahkan bahawa kapal yang membawa petrol dan EV ini mengandungi beberapa ratus kereta BMW dan sekitar 300 kereta Mercedes-Benz.

Selain itu, Shoei Kisen Kaisha Ltd., syarikat Jepun yang memiliki kapal yang membawa EV yang terbakar ini, juga berkata destinasi terakhir bagi syarikat ini ialah Singapura. Syarikat itu juga memiliki Ever Given, sebuah kapal kontena besar yang tersangkut di Terusan Suez pada Mac 2021, jadi mungkin syarikat itu tidak begitu baik.

Namun, apa sebenarnya yang berlaku di sini? Adakah benar bateri EV yang kemudiannya menyebabkan tindak balas berantai yang membawa kepada kebakaran besar yang mengambil masa beberapa hari untuk dipadamkan? Mungkin. Mungkinkah kemalangan aneh yang bermula dengan seseorang di atas bot itu cuai? Mungkin. Saya rasa buat masa ini kita perlu menunggu untuk mendengar lebih lanjut.

Pihak berkuasa Jerman sedang memantau keadaan dan cuba menghalang kapal itu daripada karam berhampiran dengan habitat burung migrasi yang penting. Sementara itu, usaha menyelamat masih dijalankan, dan ini adalah salah satu daripada beberapa kebakaran baru-baru ini di pengangkut kereta api.

Dalam konteks ini, Pertubuhan Maritim Antarabangsa direka untuk menilai langkah keselamatan baharu bagi kapal yang membawa kereta elektrik. Akibatnya, industri mungkin perlu membuat pelarasan dan penambahbaikan dalam prosedur keselamatan mereka.

Terima kasih kepada Financial Post dan Reuters untuk maklumat ini dan gambar. Artikel berkenaan mereka dipautkan di sini.

Tag: 2023, auto, BMW, kereta elektrik, EV, bateri EV, EVs, Mercedes-Benz, berita

Previous post

Proton X70 - Penghantaran Segera dan Diskaun RM7k

Next post

Projek Petaling Jaya Dispersal PJD Link Dibatalkan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *