Konsep / Lakaran / Intipan

Peugeot 408 GT Crossover Dilihat Dekat Kilang Gurun

Peugeot 408 GT: Gabungan Gaya Perancis dengan Reka Bentuk Crossover – Persaingan Baru di Pasaran Malaysia?

Peugeot 408 GT, salah satu model yang paling dinantikan dari Peugeot, telah dikesan berhampiran kilang Stellantis di Gurun, Kedah. Mengikut laporan yang kami terima, sekurang-kurangnya dua unit kereta berjenama Perancis yang berstylo ini telah dikesan di lebuh raya berhampiran pintu keluar Gurun.

Peugeot-408Gt-Main-Picture-1.0

Walau bagaimanapun, persoalannya sekarang, adakah Peugeot 408 GT ini akan dilancarkan di Malaysia? Terdapat kemungkinan kilang Stellantis hanya merakit 408 GT untuk pasaran eksport Asia Tenggara. Namun, kemungkinan besar pengedar Peugeot tempatan, Bermaz Auto Alliance, akan melancarkannya di sini.

Untuk maklumat semua, Peugeot 408 pernah dijual di Malaysia pada awal 2010-an sebagai sedan segmen-C dan mendapat sambutan sederhana di pasaran kita. Namun, dengan gaya fastback crossover yang dinamik, model ini mungkin akan menemui pasarnya semula di Malaysia – jika harganya bersaing. Reka bentuknya kini lebih menonjol dengan garis atap yang lebih rendah, memberikan penekanan kepada estetika berbanding kepraktisan.

Bercakap mengenai estetika, Peugeot menawarkan beberapa pilihan warna di pasaran global seperti Obsession Blue, Titanium Grey, dan lain-lain. Dari segi dimensi, Peugeot 408 baru mempunyai ketinggian 1.48m, panjang 4.69m, dan jarak roda 2.79m. Ia juga menawarkan ruang but bagasi sebanyak 536 liter yang boleh diperluas hingga 1,611 liter dengan melipat kerusi belakang.

Di bahagian enjin, Peugeot menawarkan dua pilihan powertrain – motor petrol turbocharged 3-silinder 1.2L PureTech dan juga powertrain plug-in hybrid yang memadukan enjin 4-silinder 1.6-liter dengan motor elektrik.

Model hibrid plug-in tersedia dengan keluaran 180PS atau 225PS. Terdapat juga pilihan enjin THP yang belum dinyatakan untuk 408 GT dengan keluaran 215PS. Kami rasa bahawa enjin turbocharged Puretech 1.2L mungkin akan menjadi pilihan utama untuk pasaran kita.

Terus Terang, dalam era kenderaan elektrik yang tidak dikenakan cukai dan pilihan harga berpatutan dari China, adakah Peugeot 408 GT akan berjaya di Malaysia? Hanya masa yang akan menentukannya. Tetapi apa yang pasti, dengan kedatangannya yang berpotensi, landskap pasaran automotif tempatan mungkin akan mengalami perubahan.

Tentang Mega Galeri & Bermaz Auto Alliance Sdn Bhd
Mega Galeri Sdn Bhd ialah pengimport tunggal dan eksklusif kenderaan PEUGEOT di Malaysia. Bermaz Auto Alliance Sdn Bhd (Dikenali Dulu Sebagai Berjaya Auto Alliance Sdn Bhd), adalah pengedar tunggal kenderaan PEUGEOT dan penyedia perkhidmatan dan alat ganti eksklusif PEUGEOT di Malaysia.
Rangkaian kenderaan semasa yang diedarkan:

SUV: PEUGEOT 2008, PEUGEOT 3008 dan PEUGEOT 5008
PICK-UP: PEUGEOT LANDTREK

Untuk maklumat lanjut sila hubungi:
Tan Poh Lynn: 03-7627 8819 / E-mel ke: pohlynn@bermaz.com.my
Tee Ken Jian: 03-7627 8888 / Email ke: kenjian@baasb.com.my

Previous post

Pengalaman Mitsubishi Triton Champion Di Miri: Cabaran dan Kehebatan!

Next post

Masih Tempat Terbaik Mengilat dan Melindung Kereta Anda

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *