Berita Auto

Pasaran Automobil UK SUV Sahaja – Volvo Henti Jual Sedan Wagon

Dengan penjualan yang merosot, Volvo memutuskan untuk tidak lagi menjual sedan dan wagon di UK, mengubah portfolionya menjadi SUV semata-mata.

Pasaran automobil di United Kingdom sedang melalui satu transformasi besar. Selepas Ford membuat keputusan yang mendadak beberapa tahun lepas untuk menghentikan produksi semua model sedan mereka di Amerika Syarikat, kini giliran Volvo, pembuat kereta dari Sweden, untuk membuat keputusan yang sama di UK.

Tidak lama selepas Ford membawa berita baik kepada peminat kereta dengan memperkenalkan model baru mereka, Volvo mengumumkan bahawa mereka akan menghentikan produksi keseluruhan model sedan dan wagon mereka di UK akibat penjualan yang rendah.

Volvo secara rasminya menghentikan model S60/V60 dan S90/V90 dari barisan produk mereka di UK. Ini bermakna, portfolio Volvo di negara ini kini hanya terdiri daripada SUV sahaja seperti XC40, C40, XC60, dan XC90, dengan model EV peringkat masuk EX30 dan model EV unggulan EX90 dijangka untuk menyertai barisan tersebut pada masa akan datang.

Sebenarnya, ini bermula dengan model sedan S90 yang telah dihentikan lebih awal pada musim panas ini, diikuti oleh model V60 dan V90 Cross Country. Pada masa itu, Volvo UK menjamin bahawa mereka tidak merancang untuk menghentikan model V60 dan V90 biasa.

Tetapi nampaknya, Volvo telah berubah fikiran. Sejauh mana model sedan S60, ia telah dihidupkan dan dimatikan sejak tahun lalu disebabkan oleh isu pengeluaran di kilang South Carolina di Amerika Syarikat dan kini secara rasminya dihentikan di UK.

Volvo memberikan penjelasan kepada Autocar tentang keputusan mereka untuk hanya fokus pada model SUV di pasaran UK. Mereka menyatakan, “…Kami perlu berevolusi dan mengkonsolidasikan barisan produk kami kerana kami mengutamakan kereta elektrik sepenuhnya dan melakukan transisi teknologi ini. Akibatnya, kami telah mengeluarkan beberapa model lain dari barisan produk UK. Ini termasuk S60, V60, dan V90…”

Penjualan sedan dan estate Volvo di UK jauh lebih rendah berbanding dengan model SUV mereka. Secara spesifik dalam separuh pertama 2023, Volvo menjual sekitar 23,000 unit S90, 18,000 unit S60, 16,000 unit V60, dan hanya 7,100 unit V90. Manakala model SUV XC60 yang lebih tua adalah model Volvo terlaris di UK, dengan penjualan sebanyak 106,000 unit dalam tempoh yang sama, yang lebih tinggi daripada jumlah penjualan semua model sedan dan estate.

Walaupun keputusan ini membuatkan peminat sedan berasa sedih, namun ia merupakan keputusan yang bijak dari segi kewangan. Pengguna British yang masih berminat dengan sedan dan estate Volvo kini hanya akan dapat membeli mereka dari stok yang masih ada.

Sangat mungkin model sedan dan wagon Volvo tidak akan kembali ke barisan produk UK, tetapi Volvo mengatakan bahawa mereka akan terus memastikan model ini hidup dalam jangka masa panjang mereka. Volvo sudah mengesahkan pembangunan sebuah wagon elektrik, sementara sumber dalaman mengesyorkan bahawa pembuat kereta itu sudah bekerja pada pengganti EV untuk kedua-dua sedan S60 dan S90.

Volvo akan menjadi jenama EV sahaja menjelang 2030, yang bermakna semua model yang akan datang akan dilengkapi dengan powertrains tanpa emisi. Ini adalah satu lagi pukulan kepada komuniti peminat kereta.

Kami mendapat semua maklumat dan gambar ini terima kasih kepada Carscoops dan artikel penuh mereka dipautkan di sini.

Previous post

Tanda Dagangan GTI Baharu - Volkswagen Golf GTI Elektrik Menjelang

Next post

Acara AUTOFEST Sime Darby Motors Bakal Gegar Arkadia Akhir Minggu Ini!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *