Berita Auto

Langkah Baru Kementerian Pengangkutan: Pas Konsesi “myBAS”

Pas “myBAS” Tawar Laluan Bas Percuma Di 58 Laluan. Penerangan lanjut mengenai perkhidmatan bas percuma untuk golongan yang tidak mampu memiliki kenderaan di Malaysia

Dewasa ini, kenaikan harga barang keperluan dan kos sara hidup semakin meningkat. Bagi kebanyakan rakyat Malaysia, harga barang-barang telah melonjak namun pendapatan tidak menunjukkan peningkatan yang setara. Hal ini tentunya memberi kesan kepada mereka yang bergantung kepada pengangkutan awam sebagai mod pengangkutan harian mereka.

Untuk menyelesaikan masalah ini, Kementerian Pengangkutan telah memperkenalkan Pas konsesi “myBAS” – satu inisiatif yang membolehkan golongan tertentu menggunakan perkhidmatan bas henti-henti tanpa bayaran. Siapakah golongan yang beruntung ini? Mereka adalah individu yang mempunyai keperluan khas (OKU), pelajar, kanak-kanak berumur 7 hingga 17 tahun, serta warga emas. Menurut Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, lebih daripada 2,500 orang dijangka mendapat manfaat dari program ini yang dikelola oleh Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD).

Untuk mendaftar, individu yang layak hanya perlu ke kaunter perkhidmatan myBAS dengan MyKID, MyKad atau MyTentera mereka. Bagi kanak-kanak di bawah 6 tahun, pendaftaran tidak diperlukan. Inisiatif ini, yang dimulakan pada 15 Ogos 2023, sedang dilaksanakan di bawah program Transformasi Perkhidmatan Bas Henti-henti/Stage Bus Service Transformation (SBST) di Seremban, Ipoh, dan Johor Bahru. Anthony Loke juga memberitahu bahawa program ini akan diperluaskan ke negeri-negeri lain dalam fasa berperingkat dan diharapkan dapat meliputi seluruh Malaysia pada masa hadapan yang terdekat.

Irizar_ie-bus-my bas 1.0

Selain itu, operator konsesi “myBAS” yang telah menjalankan perniagaan selama tujuh tahun ini akan melihat tender mereka dibuka semula apabila kontrak berakhir pada penghujung tahun. Ini adalah untuk memastikan tiada monopoli yang dapat ditubuhkan dan agar skema ini terus membantu rakyat.

Ditambah lagi, Anthony Loke juga mengesahkan bahawa perkhidmatan bas ini melibatkan 58 laluan; 23 di Seremban, 19 di Johor Bahru, dan 16 di Ipoh. Beliau juga berkata bahawa kementerian akan berbincang dengan operator bas untuk mengatasi masalah pengendalian laluan yang terhad walaupun terdapat tujuh operator antara Seremban dan Kuala Lumpur.

Terus Terang

Inisiatif ini adalah langkah proaktif oleh Kementerian Pengangkutan dalam menyokong golongan yang memerlukan bantuan dalam aspek pengangkutan harian mereka. Di era di mana harga barang semakin meningkat, langkah-langkah seperti ini adalah penting dalam memastikan bahawa setiap rakyat Malaysia mempunyai akses kepada pengangkutan awam yang berkualiti dan mampu milik.

Maklumat terima kasih kepada BFM.

Previous post

Amanda Zhang Dilantik Sebagai CEO & Presiden Mercedes-Benz Malaysia

Next post

Harga Tesla Model 3 & Model Y Kembali Turun di China

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *