Bisnes

Harga Tesla Model 3 & Model Y Kembali Turun di China

Bagaimanakah penurunan harga Model Y di China mempengaruhi persaingan pasaran kereta elektrik di seluruh dunia?

Pembuat kereta Amerika, Tesla, sememangnya telah mencipta gelombang dengan pelancarannya yang berharga menarik di Malaysia. Namun, di pasaran lain, khususnya di China, tekanan persaingan tampaknya semakin mendesak mereka untuk merubah strategi harga. Walaupun Malaysia masih menantikan penghantaran Model Y, Tesla telah kembali memotong harga bagi Model 3 dan Model Y di China, dengan penurunan yang signifikan sebanyak 14,000 yuan bagi Model Y.

Sejak Mac lalu, Tesla memulakan peperangan harga di China, dan kini mereka melaksanakan potongan harga dan tawaran bernilai tambah kepada model tertentu. Model Y Long Range dan Model Y Performance, kini dijual pada harga yang lebih rendah iaitu 299,900 yuan dan 349,900 yuan, yang bersamaan dengan RM192,427.48 dan RM224,509.42. Ini berarti Model Y dengan spesifikasi pertengahan di China kini lebih murah berbanding model asas yang dijual di tempat lain.

Di tanah air, Model Y Long Range dijual pada harga RM246K manakala Model Y Performance pula berharga RM288K. Ini menunjukkan perbezaan harga yang agak besar iaitu RM53.5K dan RM63.5K. Oleh itu, kita mungkin bertanya-tanya, adakah Tesla akan menyesuaikan harga di Malaysia mengikut trend di China?

Walau bagaimanapun, analisis dari Reuters mencadangkan bahawa Tesla mungkin akan melaksanakan potongan harga serupa di Amerika Syarikat dan Eropah, yang mungkin akan mempengaruhi margin Tesla pada suku ketiga sekitar 100 mata asas. Ini menimbulkan spekulasi bahawa Tesla mungkin sedang mempertimbangkan untuk melakukan perubahan strategi harga global untuk menghadapi persaingan yang semakin sengit di pasaran kereta elektrik.

tesla-model-y-showroom 1.0

Terus Terang

Dengan permintaan yang tinggi untuk Model Y di Malaysia, Tesla tidak mempunyai sebab untuk menurunkan harga di sini. Selain itu, dengan Model Y berharga hampir sama dengan Volvo C40 yang merupakan kereta yang dipasang di Malaysia, Tesla tetap mempunyai kelebihan dalam segi nilai. Namun, strategi harga Tesla di China boleh memberikan petunjuk tentang langkah mereka seterusnya di pasaran lain. Hanya masa yang akan menentukan sama ada Tesla akan melakukan penyesuaian harga di Malaysia atau tidak.

Previous post

Langkah Baru Kementerian Pengangkutan: Pas Konsesi "myBAS"

Next post

Lexus RX 500h F Sport: Kombinasi Kekuatan Dan Elegan Di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *