Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Mercedes-AMG GLC 43 & 63 Baharu dengan Mesin 4 Silinder Bertenaga Elektrik

Kemajuan Teknologi, Kekuatan dan Efisiensi: Kedatangan Model Mercedes-AMG GLC 43 & 63 Terbaru Dilengkapi dengan Enjin 4 Silinder Elektrik

Mercedes-AMG memperkenalkan generasi baru produk GLC yang telah diperbaharui, yaitu GLC 43 4MATIC dan GLC 63 S E Performance. Kedua model ini mengusung enjin 4 silinder berteknologi elektrik, sebuah langkah penting dalam penurunan penggunaan enjin pembakaran internal. Kini, kita harus menghargai pencapaian teknikal AMG yang berhasil mencapai kinerja tinggi dari enjin berkapasiti kecil ini.

GLC 43 4MATIC, model terbaru ini dilengkapi dengan enjin turbo 4 silinder 2.0L dengan generator starter tali kipas (BSG). Enjin petrol ini mampu menghasilkan tenaga sebesar 421hp pada 6750rpm dan tork 500Nm pada 5000rpm. Sesekali, BSG dapat meningkatkan tenaga hingga 14hp tambahan. Persediaan hibrid ringan ini berfungsi utama untuk memulihkan energi dan melaksanakan fungsi meluncur demi efisiensi bahan bakar maksima.

Model baharu GLC 43 4MATIC ini mampu mencapai kelajuan 0-100km/j dalam hanya 4.8 saat. Sebagai perbandingan, model sebelumnya dengan enjin twin turbo V6 3.0L memiliki tenaga 385hp dan tork 521Nm, yang memberikan waktu pecutan 100m selaju 4.9 saat. Jadi, terdapat peningkatan performa yang signifikan dengan pengurangan penggunaan bahan bakar yang cukup besar.

Model GLC 43 ini dilengkapi dengan sistem AMG Speedshift MCT 9G 9-speed yang telah ditingkatkan, namun dengan klac mula basah dan bukannya penukar tork. Hal ini mengurangkan berat dan membuat respon lebih cepat. Pada GLC 43, ada pengagihan kuasa kekal antara gandar hadapan dan belakang sebesar 31% dan 69% secara berturut-turut.

Seperti BMW dengan XM, Mercedes-AMG dengan GLC 63 S E Performance juga telah memperkenalkan plug-in hibrid sebagai SUV performa teratasnya. Meski pun begitu, jangkauan elektrik itu hanya 12km, sehingga kami menduga sebagian besar orang tidak akan bersusah payah memasangnya di rumah.

Model utama GLC ini layak membawa enjin empat silinder produksi paling kuat di dunia – M139l. Enjin 2.0L ini dipadukan dengan motor elektrik segerak kekal pada gandar belakang yang menghasilkan angka yang luar biasa. Meski enjin petrolnya sendiri mampu menghasilkan 476hp pada 6725rpm dan 545Nm antara 5250-5500rpm, output sistem total dengan motor elektrik mampu menghasilkan 680hp dan torsi 1020Nm. Hal ini memberikan waktu 0-100km/j hanya dalam 3.5 saat.

Untuk konteks, model GLC 63 S sebelumnya dilengkapi dengan enjin V8 4.0L twin-turbo yang baik untuk 503hp dan torsi 700Nm. 0-100km/j pada model tersebut mengambil masa 3.8 saat. Sekali lagi, ini merupakan peningkatan performa yang besar dan merupakan keajaiban teknik dari AMG.

Ada beberapa hal lain yang perlu diperhatikan tentang AMG GLC 63 elektrik ini. Pertama, motor elektrik dikemas dengan transmisi dua kecepatan dan pembezaan belakang terhad yang dikendalikan secara elektronik. Bateri berprestasi tinggi 6.1 kWj yang ringan ditempatkan di belakang juga, tepat di atas gandar belakang ini.

Mempunyai motor elektrik yang memacu gandar belakang secara langsung membolehkan prestasi pemanduan yang lebih responsif dan cekap. Seperti yang dinyatakan dalam beberapa sumber, kenderaan dengan pacuan roda belakang (RWD) mempunyai beberapa kelebihan. Antaranya ialah pengendalian dan kawalan yang lebih baik, pecutan lebih pantas, dan brek yang lebih berkesan. Oleh itu, penggunaan motor elektrik terus pada gandar belakang pada AMG GLC 63 boleh memberikan manfaat ini.

Penggunaan motor elektrik ini juga membolehkan faedah lain. Memandangkan kenderaan elektrik biasanya lebih berat daripada kenderaan petrol konvensional kerana baterinya, faedah pengendalian dan pecutan yang lebih baik yang disediakan oleh RWD boleh menjadi sangat penting. Selain itu, berkat motor elektrik yang memacu terus gandar belakang, kenderaan ini dapat mengurangkan berat dan meningkatkan kecekapan kerana ia tidak memerlukan komponen mekanikal tambahan seperti transmisi dan aci pemacu untuk memindahkan kuasa dari enjin ke roda.

Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa kenderaan RWD mempunyai beberapa kelemahan juga. Kenderaan RWD cenderung kurang bergerak dalam keadaan jalan yang basah atau bersalji, dan juga memerlukan lebih banyak ruang di dalam kenderaan. Di samping itu, kenderaan ini biasanya lebih mahal untuk dibeli dan mempunyai kecekapan bahan api yang lebih rendah. Namun, dengan kewujudan motor elektrik, beberapa kelemahan ini dapat diminimumkan, seperti masalah kecekapan bahan api.

Kenderaan elektrik mempunyai kecekapan tenaga yang jauh lebih baik daripada kenderaan petrol, jadi walaupun kenderaan RWD biasanya mempunyai kecekapan bahan api yang lebih rendah, kenderaan elektrik seperti AMG GLC 63 mungkin tidak terjejas dengan ketara.

Previous post

Mobiliti Bandar Masa Depan: Persembahan Perdana smart #1

Next post

Panduan Lengkap Lexus ES 2024: Perubahan Kecil, Potensi Besar

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *