Berita Auto

GLC Baharu: Simbol Kemewahan, Keanggunan dan Prestasi

Mercedes-Benz Malaysia melancarkan GLC generasi baharu yang menjanjikan pengalaman memandu yang tiada tandingan.

Mercedes-Benz Malaysia kini memperkenalkan GLC baharu yang sangat dinantikan, menyambung legasi sebagai pemimpin dalam segmennya. GLC terbaru ini merupakan simbol kemewahan, keanggunan dan prestasi dalam pemanduan moden dan sporty, menjanjikan pengalaman memandu yang tiada tandingan.

Reka bentuk luaran GLC menonjolkan keistimewaan dan kehalusan dengan proporsi unik, tepi yang teliti dan permukaan dramatik. Manakala, interior berkualiti tinggi menunjukkan keahlian terbaik yang terdapat dalam setiap detail. GLC direka untuk prestasi dan kecekapan maksimum, memberikan pengalaman memandu yang luar biasa di atas mana-mana jenis jalan raya. Keupayaan off-road GLC tidak dapat ditandingi dengan operasi yang lebih mudah melalui skrin off-road dan maklumat yang lebih jelas yang disediakan oleh “bonet transparan.”

Sebagai inovasi sebenar dalam kelasnya, GLC 300 4MATIC CBU kini tersedia sebagai hibrid ringan dengan teknologi 48-volt dan penjana pemula terintegrasi generasi kedua. Dengan teknologi terkini ini, GLC menjanjikan pengalaman memandu yang menggabungkan kuasa dan kecekapan seperti belum pernah terjadi sebelumnya.

Sagree Sardien, CEO & Presiden, Mercedes-Benz Malaysia, berkata, “Seiring dengan kedatangan GLC baharu di Malaysia, kami sangat gembira untuk meneruskan kisah kejayaan ikonik ini ke masa depan. Sebagai SUV laris dari Mercedes-Benz, GLC telah menemui pengikut yang kuat di Malaysia, dengan lebih dari 12,000 unit terjual sejak tahun 2016. Gabungan kegembiraan memandu dinamik, reka bentuk moden, dan ciri-ciri terkini seperti kokpit off-road dan navigasi Realiti Tambahan MBUX menjanjikan pengalaman yang menarik untuk pengembara dan keluarga di Malaysia. Dengan kawalan yang tiada tandingan atas medan yang mencabar, GLC baharu menetapkan piawaian baharu dalam SUV mewah, memberikan pengalaman memandu yang lancar.”

Antara kemunculan luaran yang menarik ialah reka bentuk murni yang menggabungkan kecerdasan dan emosi. GLC baharu ini dapat dikenali dengan mudah sebagai ahli keluarga SUV Mercedes-Benz. Reka bentuk ekspresif AMG Line memberikan sentuhan sporty dan eksklusif pada luaran. Roda aloi ringan berpecah 20 inci AMG dan gril radiator dengan corak Mercedes-Benz menambah penampilan yang yakin dan bergaya.

GLC baharu dilengkapi dengan DIGITAL LIGHT, teknologi lampu kepala revolusioner yang dinamik dan presisi mencipta kemungkinan hampir tanpa had untuk pendistribusi cahaya beresolusi tinggi dan tertarget mengikut keadaan setempat. Hasilnya ialah pemanduan yang sangat baik tanpa mengurangkan kenyamanan pengguna jalan lain.

Dimensi utama GLC baharu menekankan penampilan SUV yang lebih dinamik dan bertenaga. Dengan panjang 4,716 mm, ia 60 mm lebih panjang dan 4 mm lebih rendah daripada pendahulunya. Lebar landasan telah ditingkatkan sebanyak 6 mm di bahagian depan (kini 1,627 mm) dan 23 mm di bahagian belakang (kini: 1,640 mm). Panjang kenderaan yang lebih panjang memberi manfaat kepada jarak roda dan overhang depan dan belakang. Lebar kenderaan kekal sama pada 1,890 mm.

Dalam konfigurasi aerodinamik yang paling menguntungkan, pekali seret minimum GLC adalah Cd = 0.29. Ini menjadikannya lebih baik daripada pendahulunya (Cd = 0.31) – kemajuan yang ketara untuk SUV dengan pemacu konvensional. GLC baharu adalah kenderaan yang tenang dengan ciri bunyi yang damai dan kebisingan bergolek dan angin yang rendah. Ini dicapai dengan pengoptimuman akustik badan dan penebatan bunyi yang canggih. Sebagai contoh, membran akustik pada cermin depan adalah peralatan standard.

Bagi interior, GLC 300 4MATIC menampilkan AMG Line, yang memberikan kesan sporty yang lebih jelas dan ketara. Antara kemunculan menarik AMG Line termasuklah tapak pedal sukan AMG, kulit ARTICO buatan dan mikrofiber MICROCUT.

Sistem infotainment MBUX (Mercedes-Benz User Experience) generasi terbaru menjadikan GLC baharu lebih digital dan pintar – baik perangkat keras mahupun perangkat lunak mengalami lonjakan besar ke depan: gambar yang cemerlang dalam paparan pemandu dan paparan pusat memudahkan pengawalan fungsi kenderaan dan keselesaan. Sistem audio 3D surround Burmester® memastikan pengalaman muzik yang memuaskan.

Kapasiti muatan bagasi meningkat secara signifikan menjadi 620 liter (+70 liter berbanding model sebelumnya). Ini memberikan manfaat dalam penggunaan harian, serta semasa perjalanan cuti bersama keluarga atau keperluan pengangkutan seharian. GLC dilengkapi dengan pintu belakang EASY-PACK sebagai standard, yang dapat dibuka atau ditutup dengan mudah dengan menekan butang.

GLC 300 4MATIC tersedia sebagai hibrid ringan dengan teknologi 48-volt dan penjana pemula terintegrasi generasi kedua. Enjin ini merupakan unit empat silinder dari keluarga enjin Mercedes-Benz FAME (Family of Modular Engines).

Sistem suspensi AGILITY CONTROL memastikan cengkaman jalan yang optimum tanpa mengorbankan keselesaan. Sistem pengebaman selektif pasif memastikan pengalaman memandu yang unggul di atas permukaan jalan mana pun kerana ia mengoptimumkan ciri-ciri penyerap hentakan dan penstabilan secara automatik.

Sistem keselamatan dan bantuan terkini: Menyokong pemandu

GLC baharu dilengkapi dengan perlindungan kenderaan GUARD 360° yang menawarkan pemantauan sekeliling kenderaan – misalnya dengan sistem penggera pecah masuk dan anti-kecurian dengan perlindungan tow-away. Sistem Active Lane Keeping Assist adalah pengamat yang perhatian yang sentiasa memantau jalur panduan. Jika bahaya berpotensi dikesan, sistem bantuan boleh melakukan intervensi secara aktif dan melakukan intervensi penjagaan arah yang betul. Sistem keselamatan lain yang mencatatkan termasuk Blind Spot Assist, Active Brake Assist, PRE-SAFE dan banyak lagi.

Sistem parkir canggih: Sokongan semasa manuver perlahan

GLC baharu dilengkapi dengan pakej parkir baru dengan kamera 360 darjah dan fungsi Bantuan Parkir Aktif dengan PARKTRONIC. Ia menawarkan pandangan sekeliling yang terbaik dan memudahkan keseluruhan proses parkir. Paparan pusat menunjukkan persekitaran kenderaan secara langsung semasa proses parkir atau manuver. Paparan ini terdiri daripada empat gambar kamera individu dari bahagian depan, belakang, dan kedua-dua sisi kenderaan, dan termasuk pandangan mata burung yang maya. Selain itu, paparan menunjukkan sudut pandangan yang berbeza seperti mod depan, belakang, atau treler. Pemandu memutuskan sama ada untuk memarkir secara manual atau menyerahkan kawalan kepada Active Parking Assist.

Over hill dan dale: Off-road dengan GLC

Seperti sebelumnya, GLC baharu juga direka khusus untuk pemanduan off-road dan disiapkan untuk penggunaan ini dengan beberapa ciri dan sistem baru. Peralatan standard termasuk mod memandu off-road dan DSR (Peraturan Kelajuan Menurun). Dalam mod off-road, GLC dengan kamera 360 darjah menawarkan “bonet telus”: Paparan pusat menunjukkan pandangan maya di bawah bahagian depan kenderaan, termasuk roda depan dan posisi stereng. Ini sangat membantu: ia membolehkan pemandu mengenal pasti halangan seperti batu besar atau lubang dalam pada peringkat awal.

Skrin off-road baharu menggunakan dua paparan untuk maklumat, kawalan, dan fungsi yang tersusun rapi. Antaranya, paparan pemandu menunjukkan menunjukkan kecenderungan, kecerunan, ketinggian topografi, geo-koordinat dan kompas serta kelajuan jalan raya dan kelajuan enjin apabila operasi adalah dengan enjin pembakaran dalaman. Selain itu, paparan pusat menunjukkan, misalnya, kedudukan semasa SUV di atas tanah serta sudut stereng roda depan dan, jika stereng roda belakang tersedia, arah stereng roda belakang. Semua fungsi pemanduan yang relevan untuk operasi off-road boleh dikawal dengan mudah pada satu skrin.

Gambaran keseluruhan GLC:

RM 429,888 Step Up Agility+ bermula dari RM 3,688 *On the road tanpa Insuran

ModelGLC 300 4MATIC
Kapasiti Enjin (cc)1,999
Keluaran Dinilai (kW[hp]/rpm) 190 [258]/5,800
Tork Dinilai (Nm/rpm)400/2,000 – 3,200
Output Dinilai untuk Motor Elektrik (kW)17
Tork Dinilai untuk Motor Elektrik (Nm)200
Pecutan 0-100 km/j (saat)6.2
Kelajuan maksimum (km/j)240
Berat kosong/beban (kg) 1,925/585
Harga Jualan Runcit yang Dicadangkan* dengan cukai jualan 10%RM 429,888
Step Up Agility+dari RM 3,688

*On the road tanpa insuran

Dengan inovasi terkini dan kemampuan off-road yang mengagumkan, GLC baharu menetapkan piawaian baru dalam SUV mewah, memberikan pengalaman memandu yang lancar dan menarik. Jadi, jika anda mencari SUV mewah yang memadukan dinamisme, reka bentuk moden, dan ciri-ciri canggih, GLC baharu daripada Mercedes-Benz adalah pilihan yang sempurna.

Maklumat lanjut mengenai Mercedes-Benz boleh didapati dengan melayari laman web www.mercedes-benz.com.my

Previous post

AHTV Sasar Tarik Pelaburan dari Pelbagai Syarikat Global

Next post

Melangkah ke Hadapan dalam Dunia Kewangan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *