Bisnes

AHTV Sasar Tarik Pelaburan dari Pelbagai Syarikat Global

Projek Automotive High-Tech Valley di Tanjong Malim yang diterajui oleh DRB-HICOM Berhad dan Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd. mengundang minat pelbagai syarikat global untuk melabur dalam industri automotif baharu di Malaysia.

Pada 1 April 2023, kedua-dua pihak telah menandatangani Dasar-Dasar Utama Perjanjian yang bertujuan untuk membangunkan AHTV sebagai hab untuk aktiviti ekonomi yang rancak dengan bidang teknologi automotif baharu yang dapat dimanfaatkan oleh Malaysia. DRB-HICOM ingin menekankan bahawa projek ini disasarkan untuk menarik pelaburan sebanyak RM32 bilion dalam tempoh pembangunan 10 tahun.

Namun begitu, DRB-HICOM ingin menggariskan bahawa pelaburan ini bukanlah eksklusif hanya kepada penganjur utama projek iaitu DRB-HICOM dan Geely sahaja. Projek ini juga ditujukan untuk menarik penyertaan dan pelaburan daripada syarikat asing dan tempatan dalam industri automotif berteknologi tinggi baharu.

Ini bermakna, projek AHTV dijangka dapat membawa pelaburan kolektif bernilai anggaran RM32 bilion ke kawasan tersebut, melibatkan semua pihak yang terlibat dalam projek ini.

Selain itu, pindahan sepenuhnya kemudahan pengeluaran Proton ke Tanjong Malim menjelang 2026 juga akan membawa kepada peningkatan ekonomi domestik dengan menarik syarikat runcit untuk beroperasi di kawasan tersebut.

drb-hicom-and-geely-sign-hoa-for-the-development-o-drb-hicom-and-geely-sign-hoa-for-the-development-3.0

DRB-HICOM yakin bahawa AHTV adalah langkah ke hadapan yang tepat untuk Malaysia dalam ruang teknologi automotif baharu. Kemasukan pelbagai pelabur global diharapkan dapat memberi manfaat yang baik kepada industri dan ekonomi domestik serta menambah nilai kepada landskap automotif Malaysia.

MENGENAI DRB-HICOM BERHAD 

DRB-HICOM Berhad (DRB-HICOM) merupakan salah sebuah konglomerat utama Malaysia dengan perniagaan berteraskan bidang Automotif, Aeroangkasa & Pertahanan, Pos, Perbankan, Perkhidmatan dan Hartanah. Kumpulan DRB-HICOM mempunyai 82 anak syarikat yang aktif dengan kekuatan pekerja berjumlah lebih 46,000. DRB-HICOM bermatlamat untuk menambah nilai secara berterusan dan menjadi penggerak kepada pembangunan negara. Di dalam sektor Automotif, DRB-HICOM terlibat di dalam pembuatan, pemasangan dan pengedaran kenderaan komersial dan penumpang, termasuklah motorsikal nasional. Untuk sektor Aeroangkasa dan Pertahanan, penglibatan DRB-HICOM adalah melalui anak syarikatnya CTRM dan DEFTECH, dan dalam Sektor Pos melalui Pos Malaysia dan Bank Muamalat dalam sektor Perbankan. Dalam sektor Perkhidmatan, DRB-HICOM terlibat di dalam pelbagai bidang perniagaan, termasuklah perkhidmatan konsesi, Pendidikan, Penerbangan dan pegangan pelaburan. Di dalam bidang Hartanah, DRB-HICOM terlibat di dalam hartanah perindustrian.    

Previous post

Menghargai Hari Ibu dengan Pengembaraan Bersama Ford Ranger

Next post

GLC Baharu: Simbol Kemewahan, Keanggunan dan Prestasi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *