Berita Auto

Panduan Lengkap Lexus ES 2024: Perubahan Kecil, Potensi Besar

Lexus ES 2024: Berinovasi dengan Pakej Teknologi Baru dan Mesin Berkemampuan Tinggi – Adakah Malaysia Sedia Menyambutnya?

Adakah Lexus ES 2024 yang diperbaharui ini akan memasuki pasaran Malaysia? Inilah pertanyaan yang bermain dalam fikiran kami sejak pengumuman itu pembaharuan Lexus ES 2024. Meskipun perubahan yang dilakukan tidak banyak, namun tidak dinafikan setiap perubahan ini akan membantu meningkatkan prestasi kereta ini.

Lexus ES 2024 hadir dengan Pakej Teknologi baharu yang tersedia dan roda 18 inci dengan kemasan Vapor Chrome yang didatangkan sebagai standard untuk gred Ultra Luxury. Dengan pilihan tiga enjin berkuasa tinggi, keupayaan pacuan empat roda, dan juga dua model F SPORT, Lexus ES 2024 dijangka tiba di pengedar AS pada akhir 2023.

Perubahan ketara terletak pada platform Global Architecture-K (GA-K) yang menjadi asas kepada Lexus ES 2024. Platform ini ialah rangka pacuan roda hadapan yang sangat tegar yang diperbuat daripada beberapa gred keluli tegangan tinggi. Dengan struktur yang kukuh dan tegar, Lexus ES ialah kereta yang selamat dan mewah.

Untuk memberikan kawalan yang optimum, penggantungan pada Lexus ES 2024 ditala khas. Suspensi hadapan menampilkan sudut topang yang sejajar dengan sudut ideal untuk meningkatkan kualiti tunggangan. Kejutan Kawalan Dinamik mampu bertindak balas walaupun pada pergerakan yang sedikit.

Suspensi belakang Lexus ES 2024 menggunakan lengan penarik dan persediaan berbilang pautan yang turut mendapat manfaat daripada tindak balas Kejutan Kawalan Dinamik. Penjajaran yang lebih luas bagi ikatan sesendal penstabil juga boleh menyumbang kepada penurunan gulungan keseluruhan yang mengakibatkan keselesaan tunggangan keseluruhan.

Dilengkapi dengan tiga pilihan enjin, Lexus ES 350 2024 dijana oleh enjin 3.5 liter V6 yang mampu menghasilkan 302hp dan 362Nm tork. Walaupun ia adalah enjin V6, penggunaan bahan api kekal cekap. Enjin ini dipadankan dengan transmisi automatik Direct Shift 8-kelajuan. Pilihan enjin lain ialah enjin 4-silinder 2.5 liter.

Lexus ES 250 AWD mampu menghantar tork ke semua roda, membolehkan enjin sebaris 2.5 liter menghadapi keadaan apabila daya cengkaman rendah dan membolehkan pecutan lebih baik dengan lebih sedikit gelinciran tayar. Sistem ini mampu mengarahkan sehingga 50 peratus tork enjin ke roda belakang, apabila roda hadapan bermula atau tergelincir.

Pilihan enjin terakhir, Lexus ES 300h, menampilkan enjin petrol 2.5 liter empat silinder yang dipasangkan dengan motor elektrik yang lebih kecil dan transaxle hibrid. Hasilnya ialah kuasa gabungan 215hp. Bateri litium-ion diletakkan di bawah tempat duduk belakang, membebaskan ruang bagasi dan menambah baik pengagihan berat depan ke belakang.

Jadi, adakah Lexus perlu membawa ketiga-tiga versi Lexus ES 2024 yang dikemas kini ini ke Malaysia? Setakat ini, kami percaya ramai eksekutif akan menghargai pilihan hibrid di tengah-tengah kebangkitan sedan eksekutif elektrik untuk mengiringi perjalanan mereka.

Kami berharap soalan ini akan dijawab tidak lama lagi dan penantian kami akan berakhir dengan ketibaan Lexus ES 2024 yang dikemas kini di Malaysia. Sehingga itu, mari kita nikmati kecanggihan dan inovasi yang ditawarkan oleh Lexus ES 2024.

Previous post

Mercedes-AMG GLC 43 & 63 Baharu dengan Mesin 4 Silinder Bertenaga Elektrik

Next post

Kia Sportage: 30 Tahun Berjaya di Pasaran, Tetapi Di Malaysia?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *