Berita Auto

Lexus ES 2024: Lebih Banyak Teknologi, Harga Naik, Enjin Kekal Sama

Lexus ES 2024 Tawarkan Sistem Keselamatan dan Teknologi Terkini Meskipun Harga Meningkat

Sebagai sebuah kereta mewah, Lexus ES sentiasa menjadi tumpuan ramai tetapi adakah penambahbaikan yang ditawarkan pada model ini mampu memikat hati para pembeli yang mampu memiliki kereta berjenama ini?

Lexus ES pada tahun 2024 tidak menawarkan sebarang pembaharuan yang ketara dari segi visual atau mekanikal. Namun, ia didatangi dengan beberapa penambahbaikan. Model ini dijangka akan mula dijual di Amerika Syarikat pada akhir tahun ini dengan harga permulaan sebanyak USD43,190 (RM201,589), naik dari USD 42,490 (RM198,322) tahun sebelumnya.

Antara penambahbaikan yang paling penting bagi Lexus ES 2024 ialah penambahan Lexus Safety System+ 2.5 sebagai standard untuk semua peringkat trim. Ini termasuk amaran pra-pelanggaran dengan pengesanan pejalan kaki, pengesanan kenderaan yang datang dari arah berlawanan semasa belok kiri dan brek, kawalan cruise adaptif, bantuan pengesanan lorong,bantuan tanda jalan, dan banyak lagi.

Selain itu, Lexus Interface kini menjadi standard bagi Lexus ES 2024 dengan ciri-ciri seperti sistem navigasi awan, kebolehcapaian telefon pintar Bluetooth dwi, integrasi Apple CarPlay tanpa wayar, Sirius XM, dan lain-lain. Aplikasi Lexus pula datang dengan tempoh percubaan selama tiga tahun untuk perkhidmatan jauh bagi semua model ES.

Namun, pada pandangan pertama, apa yang mengejutkan ialah tiada perubahan pada bahagian enjin. Lexus ES 350 akan terus menggunakan enjin V6 3.5-liter yang menghasilkan 302hp dan 362Nm tork, manakala ES 250 akan mengekalkan enjin empat silinder turbo 2.5-liter, dan ES 300h akan terus menggunakan enjin 2.5-liter dengan gabungan motor elektrik bagi sistem hibrid.

Dengan peningkatan harga yang ketara, persoalannya ialah adakah pembeli sanggup membayar lebih meskipun enjin kekal sama? Kami faham bahawa orang yang mampu memiliki kereta mewah seperti Lexus tidak begitu kisah tentang kenaikan harga. Namun, dengan hanya penambahan ciri keselamatan dan reka bentuk roda baru, adakah ini mencukupi?

Terus terang, sistem keselamatan yang ditambah adalah sesuatu yang sangat bernilai dan mungkin boleh dianggap sebagai alasan yang munasabah bagi kenaikan harga. Walau bagaimanapun, adalah agak mengecewakan bahawa tidak ada peningkatan kepada enjin yang juga merupakan salah satu aspek penting bagi sebuah kereta mewah.

Kami percaya bahawa Lexus tahu apa yang mereka lakukan dan kereta ini mungkin akan terus menjadi penjual terbaik jenama tersebut di Amerika Syarikat. Bagi para peminat kereta mewah di Malaysia, berita ini mungkin menarik minat mereka yang sedang mencari kereta dengan ciri keselamatan dan teknologi terkini.

Gambar dan maklumat terima kasih kepada Motor 1 dan artikel penuh mereka boleh diakses di sini.

Previous post

GWM Malaysia Buka Dua Pusat Khidmat 4S Terbaru

Next post

Plat Nombor Khas EV: Adakah Ini Masa Depan di Malaysia?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *