Berita Auto

Hyundai IONIQ 6 Bakal Memasuki Pasaran Malaysia

Penantian Hibrid Peminat Malaysia Bakal Berakhir: Hyundai IONIQ 6, Kereta Elektrik Canggih Dengan Aerodinamik Maksimum dan Jarak Perjalanan Luar Biasa, Kini Sedang Digoda di Media Sosial.

Ketika kita berbicara tentang kenderaan elektrik bateri (BEV), Hyundai telah berjaya mengisi jurang antara premium dan bukan premium. Kejayaan mereka dengan IONIQ 5 telah menjadikannya fenomena di Malaysia. IONIQ 5 menawarkan penampilan retro dalam paket futuristik, dan merupakan model pertama yang menggunakan Platform Modular Global Elektrik (E-GMP) syarikat tersebut, yang menampilkan lebih banyak ciri teknologi tinggi berbanding banyak EV lain dengan harga dua kali ganda IONIQ 5. Tidak mengejutkan kami semua bahawa permintaan untuknya telah begitu tinggi sejak tarikh pelancaran.

IONIQ 5 telah berada di Malaysia lebih dari setahun. Banyak peminat Hyundai sedang menunggu sesuatu yang besar daripada mereka dan kelihatannya itu akan tiba. Minggu lepas, Hyundai Malaysia mula menggoda pelancaran EV seterusnya mereka, dan jelas sekali bahawa ianya adalah IONIQ 6.

Godaan pertama muncul pada 28 Jun dan menunjukkan pekali seret sangat rendah IONIQ 6 sebanyak 0.21Cd. Sebagai peringatan, angka ini meletakkan IONIQ 6 di hadapan Porsche Taycan dan Tesla Model 3! Sebenarnya, satu-satunya kenderaan yang lebih aerodinamik daripada IONIQ 6 yang kini dijual di Malaysia adalah Mercedes-Benz EQS.

Godaan seterusnya membincangkan jarak perjalanan yang sangat mengagumkan sebanyak 614km dengan cas penuh pada IONIQ 6. Godaan tersebut menyebut mengenai perjalanan dari JB ke Taiping tanpa menggunakan setitik bahan bakar, yang kira-kira perjalanan 600km yang akan mengambil masa hampir 7 jam.

Aerodinamik yang diperbaiki serta penyesuaian kepada inverter, motor dan strategi kawalan ketika bertukar antara satu dan dua motor semuanya membantu peningkatan jarak perjalanan besar-besaran daripada jarak 430km IONIQ 5.

Hyundai-IONIQ-6-1.0

Teknologi di sebalik IONIQ 6 adalah berkat kepada seni bina E-GMP yang kami sebutkan sebelum ini. Berkat platform khusus ini, Hyundai telah berjaya memasukkan ciri-ciri seperti pengecasan Kenderaan-ke-Bebebanan (V2L) dan pengecasan super pantas berkat kepada seni bina 800 v. Perhatikan, ciri-ciri ini hilang dalam beberapa EV premium yang dijual di Malaysia hari ini.

Hyundai Malaysia juga melakukan langkah tambahan untuk mengingatkan semua orang bahawa IONIQ 6 adalah Kereta Dunia Tahunan pada tahun lepas sehari sebelum memposting angka tork IONIQ 6 sebanyak 605Nm. Kami tertanya-tanya berapa banyak lagi godaan yang akan datang sebelum hari pelancaran rasmi. Lebih penting lagi, kami tertanya-tanya bagaimana Hyundai Malaysia akan menentukan harga IONIQ 6 mengingat seberapa tinggi permintaan untuk IONIQ 5 pada kali terakhir.

Semua mata pastinya tertuju pada Hyundai IONIQ 6, kerana ia menjanjikan banyak peningkatan berbanding pendahulunya dan menjanjikan untuk mengubah landskap mobil elektrik di Malaysia. Apa yang pasti, peluncuran IONIQ 6 akan menjadi suatu acara yang dinanti-nantikan bagi semua peminat mobil elektrik dan kami di Gohed Gostan tidak sabar untuk memberikan anda liputan langsung tentang perkembangan terkini.

Previous post

Peningkatan EV di Malaysia: Sime Darby Motors Lantik 14 Pengedar BYD

Next post

Acara Kereta & Motosikal Merdecars! Di Lokasi Baru 16 September 2023

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *