Anugerah / VOTY / Pameran Motor

Hot Wheels Proton Saga Edisi Istimewa: Mimpi Seorang Kanak-Kanak

Karya Cilik Malaysia menjadi inspirasi untuk Pek Bungkusan Hot Wheels Proton Saga Edisi Istimewa, meraikan Kebanggaan Malaysia dalam bentuk Diecast

Sebagai satu momen bersejarah bagi Malaysia dan dunia, kami di Gohed Gostan merasakan kisah ini perlu dikongsikan. Bayangkan mimpi kanak-kanak cilik berumur sembilan tahun berjaya menjadi realiti yang bakal menjadi sebahagian daripada sejarah Mattel dan PROTON. Pada 29 Julai 2023, Saw Jane Harn, seorang kanak-kanak perempuan berumur 9 tahun dari Pulau Pinang, menjadi kanak-kanak pertama di dunia yang mengilhamkan rekaan pek bungkusan model kereta permainan (diecast) Hot Wheels.

Proton Saga : Hot Wheels Photo 1 (1)

Pada tahun 2022, Hot Wheels dan PROTON mengambil inisiatif pertama dengan menghasilkan model kereta permainan Hot Wheels skala 1:64 yang diilhamkan oleh Proton Saga tahun 1985, kereta nasional pertama Malaysia. Kolaborasi ini bermula sebagai sebahagian daripada sambutan ulang tahun ke-40 Mattel Malaysia. Berkat usaha mereka, Hot Wheels Proton Saga telah menjual lebih daripada model lain dalam koleksi individual Hot Wheels, dengan Mattel Malaysia menjadi pengeluar tunggal.

Pada tahun berikutnya, Hot Wheels dan PROTON melangkah lebih jauh dengan memperkenalkan Pertandingan Rekaan Hot Wheels X PROTON Kanak-Kanak 2023. Inisiatif bersejarah ini menyeru kanak-kanak seluruh negara untuk mencipta kad pek blister yang mencerminkan “Kereta Nasional Malaysia”. Dengan lebih 386 penyertaan dari seluruh negara, tiga rekaan yang menang adalah hasil karya Saw Jane Harn, Ezra Rehan Pal dan Austin Goh Zi Hao.

Proton Saga : Hot Wheels Photo 5

Dalam pek bungkusan yang akan digunakan pada edisi istimewa Hot Wheels Proton Saga, Saw Jane Harn memilih elemen Malaysia seperti enggang badak dan bunga raya, burung dan bunga kebangsaan serta Tugu Negara. Reka bentuk ini memang mengesankan dan merangkumkan nilai kepelbagaian dan kegemilangan Malaysia.

Kita tidak sabar untuk melihat model kereta permainan ini berada di pasaran dan dipamerkan di kedai-kedai permainan, pasar raya besar, kiosk stesen minyak, pembelian talian, dan kedai-kedai serbaneka di seluruh negara pada tahun 2024. Hot Wheels Proton Saga Edisi Istimewa ini akan dijual di lebih 150 negara bermula Disember 2023.

Proton Saga : Hot Wheels Photo 4 (1)

Kami sangat berbangga dengan Saw Jane Harn dan semangat patriotiknya yang dicerminkan melalui rekaan pek bungkusan ini. Inisiatif ini bukan sahaja memaparkan kreativiti dan bakat anak-anak Malaysia, malah juga mencipta pengiktirafan yang positif untuk kereta nasional Malaysia.

Dengan semangat yang membara, kami menantikan lebih banyak inisiatif dan kolaborasi yang bermakna seperti ini. Bersama-sama, kita dapat terus meraikan dan menghargai kereta nasional kita, sambil juga memberikan kanak-kanak Malaysia platform untuk mengasah kreativiti dan semangat patriotik mereka.

Proton Saga : Hot Wheels Photo 2 (1)

P/S: Untuk maklumat lanjut mengenai kolaborasi Hot Wheels X PROTON, layari laman Facebook Hot Wheels.

Previous post

Royal Enfield Super Meteor 650: Cruiser untuk Jalan Raya Malaysia

Next post

Pengalaman Mengejutkan di REDLINE Fitness Games

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *