Bisnes

Keputusan Terbaik Sejak 2013 – Proton Berjaya Jual 141.4K Unit Pada 2022

2022 adalah tahun hebat bagi Proton dan anak syarikatnya. Adakah prestasi ini akan berterusan untuk tahun ini?

2022 merupakan tahun yang berjaya sekali bagi pengeluar kereta Malaysia, PROTON, dan anak syarikatnya. Syarikat itu mencapai jualan tertinggi sejak 2013, mencapai jumlah 141,432 unit. Mereka juga mengekalkan kedudukan jualan tempat ke-2 mereka di peringkat nasional di belakang Perodua.

Salah satu anak syarikat PROTON, Proton Commerce Sdn. Bhd., turut memanfaatkan pertumbuhan ini dan mencatatkan keputusan yang memecahkan rekod. Proton Commerce telah ditubuhkan pada 2003 sebagai usaha sama antara Proton Edar dan CIMB dengan tujuan menyediakan kewangan untuk pembeli PROTON. Prestasi syarikat telah mencerminkan trajektori jualan PROTON, dan pada tahun 2022, ia mencatatkan hasil terbaik dalam sejarahnya. Pengeluaran pinjaman meningkat sebanyak 54% berbanding tahun sebelumnya, mencatatkan rekod volum baharu sebanyak 22,467 pinjaman yang dikeluarkan kepada pembeli PROTON. Pertumbuhan ini disertai dengan peningkatan dalam kadar kelulusan pinjaman, mencapai tahap tertinggi 59% pada bulan Mei dan Jun.

Satu lagi kemuncak tahun ini bagi Proton Commerce ialah pencapaiannya sebagai pembiaya utama bagi Proton Saga, model paling popular dalam rangkaian PROTON. Bermula dari suku keempat 2021, Proton Commerce telah menjadi peneraju pasaran selama lima suku berturut-turut, membiayai 32% daripada unit Proton Saga yang dijual pada November, satu rekod tertinggi baharu.

Ketua Pegawai Eksekutif Proton Commerce, Mooi Fi Phang, menyatakan bahawa untuk 2023, syarikat itu menyasarkan untuk meningkatkan volum dan kadar kelulusannya dengan memanfaatkan populariti rangkaian model PROTON semasa dan pengenalan model baharu dan dikemas kini. Matlamatnya adalah untuk menjadi pembiaya PROTON nombor satu secara keseluruhan.

Kesahihan Surat Akujanji Dilanjutkan

Sebulan memasuki tahun baharu, Proton Commerce mengumumkan manfaat baharu untuk pelanggannya. Berkuat kuasa serta-merta, kesahihan Surat Akujanji (LOU) yang dikeluarkan akan dilanjutkan daripada 90 kepada 180 hari, menjadikannya lebih memudahkan pembeli PROTON yang menghadapi masa menunggu yang lama untuk varian pilihan mereka. Syarikat itu juga akan menghormati kadar faedah yang ditawarkan pada masa kelulusan, dan dengan pembiayaan kadar tetap, pelanggan tidak perlu risau tentang meningkatkan bayaran bulanan. Ini akan memudahkan pembeli PROTON menguruskan belanjawan peribadi mereka sementara mereka menunggu kereta mereka.

Previous post

Langganan Tesla Model 3 Bermula Pada Hanya AS$399 Di Amerika

Next post

“Tesla Sdn. Bhd.” Telah Didaftarkan - Adakah 2023 Tahun Pelancaran Rasmi Mereka?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *