Berita Auto

Nissan Z Nismo: Hanya Transmisi Auto Sahaja?

Transmisi Manual Mungkin Akan Lenyap Dalam Versi Sportier Nissan Z Nismo

Kita semua tahu dunia automotif semakin hari semakin maju. Sebagai contoh, kenderaan elektrik kini semakin mendapat tempat di hati pengguna. Walau bagaimanapun, salah satu perkara yang semakin pupus adalah penggunaan transmisi manual. Ia adalah suatu fenomena yang kita lihat bukan sahaja di Malaysia tetapi juga di seluruh dunia. Mari kita lihat perkara menarik yang baru saja tersebar tentang Nissan Z Nismo.

Transmisi Automatic dalam Nissan Z Nismo

Minggu lepas, Nissan mengesahkan bahawa mereka sedang membangunkan versi Nismo yang lebih sporty daripada model Z mereka. Apa yang sangat menarik adalah terdapat desas-desus yang mengatakan bahawa Nissan Z Nismo mungkin tidak akan ditawarkan dengan transmisi manual. Menurut maklumat yang tersebar melalui forum New Nissan Z, transmisi tunggal yang akan ditawarkan untuk Z Nismo adalah kotak gear automatic sembilan kelajuan.

Kita harus berhati-hati dengan maklumat yang tersebar, namun jika melihat kepada trend semasa dalam industri automotif, kemungkinan besar ini adalah benar.

Sistem dan Ciri Transmisi

Nissan Z biasa dengan transmisi automatic mempunyai sistem ‘rev-matching’ pada downshifts dan paddle shifters aluminium, jadi kita boleh jangka bahawa ciri-ciri ini juga akan hadir dalam model Nismo. Malangnya, nampaknya Amerika Syarikat dan Eropah mungkin tidak akan melihat versi tiga pedal Nissan Z Nismo.

Enjin dan Kuasa

Sementara itu, tiada maklumat rasmi mengenai enjin Nissan Z Nismo yang telah didedahkan, tetapi kita boleh mengandaikan bahawa enjin twin-turbo 3.0 liter akan dikekalkan tetapi mungkin ditala sedikit untuk menghasilkan 500hp, naik daripada 400hp versi standard.

Dari segi tork, adalah selamat untuk mengatakan bahawa Nissan Z Nismo seharusnya mempunyai sekitar 475Nm. Selain itu, tidak kira warna luaran kereta, dalaman akan mempunyai alas duduk alcantara sebagai standard.

Pilihan Warna

Berbicara mengenai warna, kelihatan bahawa akan ada beberapa pilihan dua nada untuk Nissan Z Nismo, seperti bumbung hitam di atas badan Stealth Gray, Everest White Pearl, Passion Red Tricoat, dan Brilliant Silver, serta Black Diamond Pearl untuk mereka yang mencari tampilan yang lebih halus.

Reka Bentuk Luaran

Nissan Z Nismo juga menampilkan ‘front splitter’ yang lebih menonjol dan jalur merah yang menggariskan bahagian bawah, ciri reka bentuk yang tidak tersedia untuk Z biasa. Spoiler belakang juga dilanjutkan ke fender, sementara bumper belakang mempunyai tampilan yang lebih tajam daripada kereta sedia ada dan menampilkan penjenamaan Nismo di tengah.

Sebagai peminat kereta, kita mungkin merasa sedikit kecewa dengan hilangnya transmisi manual dalam beberapa model terbaru. Namun, dengan peningkatan teknologi, ada kemungkinan besar bahawa transmisi automatic akan terus menawarkan pengalaman memandu yang lebih baik dan lebih efisien. Apa yang pasti, kita tidak sabar menanti pelancaran Nissan Z Nismo dan melihat apakah ia akan memenuhi jangkaan kita.

Gambar dan maklumat terioma kasih kepada Motor 1 dan artikel penuh mereka dipautkan di sini.

Previous post

Selamat Tinggal, V8: Mercedes-Benz G500 Edisi Terakhir

Next post

Volvo Car Malaysia Memimpin Revolusi Penggunaan Kenderaan Elektrik Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *