Berita Auto

Selamat Tinggal, V8: Mercedes-Benz G500 Edisi Terakhir

Edisi Terakhir G500 Diketengahkan sebagai Penghormatan Kepada Tiga Dekad Prestasi V8 dan Kegagahan

Di Gohed Gostan, kita tahu bagaimana peminat automotif di Malaysia sangat menghargai kekuatan dan prestasi. Hari ini kita akan melihat kepada salah satu berita yang sedikit sebanyak memberi kesan kepada peminat enjin V8. Mercedes-Benz telah mengumumkan versi terakhir dari model G500 yang dilengkapi dengan enjin V8 sebagai penghormatan kepada tiga dekad sejarah model ini.

Mercedes-Benz G500 Edisi Terakhir ini datang dengan beberapa ciri eksklusif yang membezakannya dari model sebelumnya. Dengan hanya 1,500 unit yang akan dihasilkan, ini merupakan peluang terakhir bagi peminat untuk memiliki G500 dengan enjin V8. Mulai tahun 2024, G500 akan dilengkapi dengan enjin enam silinder yang lebih kecil sebagai gantinya.

Kita ambil masa sejenak untuk menghargai beberapa ciri unik yang hadir dengan Edisi Terakhir ini. Di luaran, model ini hadir dalam tiga pilihan warna: Obsidian Black, Opalith White Magno, dan Olive Magno. Setiap warna ini terhad kepada 500 unit sahaja. Selain itu, model ini juga dilengkapi dengan stiker “Final Edition” dan sebuah rim besi simpanan dengan kontur krom.

Bukan itu sahaja, G500 Edisi Terakhir ini juga mempamerkan roda AMG 20 inci dengan rekaan double-spoke. Jika pelanggan memilih warna Olive Magno, roda tersebut akan disaluti dengan warna yang sama dengan badan kenderaan. Manakala untuk dua warna lain, roda tersebut akan disaluti dengan warna hitam.

Apabila pintu dibuka, pemilik akan disambut dengan logo “G” dan teks “Stronger than Time” yang diaplikasikan pada sarung dalaman kereta, ‘door sill trims’ serta pemegang pintu. Selain itu, perkataan “Final Edition” juga terdapat pada belakang kunci.

Bahagian dalam kenderaan ini hampir keseluruhannya dilapisi dengan kulit Nappa termasuk kompartmen kargo. Kulit Nappa merupakan salah satu jenis bahan pelapis yang berkualiti tinggi dan biasanya digunakan dalam kenderaan premium. Material ini terkenal dengan teksturnya yang lembut dan memberikan sentuhan mewah kepada kemasan dalaman kereta. Ini bertujuan untuk menambah keselesaan dan pengalaman memandu yang mewah bagi pemilik kenderaan.

Selain itu, kerusi juga boleh dijangkakan dilengkapi dengan pelbagai fungsi penyesuaian untuk keselesaan maksimum, serta sistem infotainment canggih dan berbagai-bagai ciri keselamatan.

Mengambil kira bahawa ini merupakan edisi penghormatan kepada enjin V8, keupayaan pacuan juga adalah sesuatu yang harus diberi perhatian. Enjin V8 yang kuat dan berprestasi tinggi ini pasti akan menjanjikan prestasi yang memukau dan pengalaman memandu yang tidak dapat dilupakan.

Dengan hanya 1,500 unit yang akan dihasilkan di seluruh dunia, Mercedes-Benz G500 Edisi Terakhir ini tidak hanya merupakan sebuah kenderaan mewah yang luar biasa, tetapi juga sebuah barang koleksi yang berharga.

Peminat automotif di Malaysia yang menghargai kekuatan dan prestasi mungkin akan berminat untuk mendapatkan salah satu daripada edisi terhad ini sebagai sebahagian daripada koleksi mereka, atau sebagai simbol penghargaan terhadap era enjin V8 yang mengagumkan.

Gambar dan maklumat terima kasih kepada Motor 1 dan artikel penuh mereka dipautkan di sini.

Previous post

Legenda Hot Wheels Mendarat di Malaysia!

Next post

Nissan Z Nismo: Hanya Transmisi Auto Sahaja?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *