Bisnes

Neta Eksport 4,000 Kenderaan Luar Negara Dari China

Adakah Neta Bakal Menjadi Pengeksport Teratas, Mengatasi GWM dan Chery?

Bermula sebagai pembuat automobil China, Neta kini semakin menonjol dalam pasaran Malaysia dengan dua model yang telah diperkenalkan, termasuk Neta V – kenderaan elektrik (EV) termurah yang dijual di negara kita. Baru-baru ini, jenama ini telah menghantar 4,000 kenderaan ke luar negara dari China. Bolehkah ia menjadi pengeksport teratas? Mari kita kaji.

Selepas menghantar hanya 3,600 kenderaan Neta V ke Thailand pada bulan Mac, rekod baru ini merupakan berita baik dalam tempoh yang singkat. Kegembiraan ini dipantulkan oleh fakta bahawa Neta akan hadir di Munich Motor Show pada separuh kedua tahun ini dan Neta GT bakal dilancarkan ke pasaran luar negara dalam masa terdekat.

Sebagai sebahagian daripada strategi peluasan “mendarat di ASEAN dan menembusi Kesatuan Eropah” yang dilancarkan pada tahun 2022, Neta kini sudah mempunyai tapak di pasaran Asia seperti Thailand dan sedang mengekalkan kehadirannya di Malaysia.

Walaupun jenama seperti Chery dan GWM kini merupakan pengeksport kenderaan teratas di China dengan jumlah yang jauh melebihi 4,000, kami percaya bahawa dengan agresifnya Neta dalam peluasan dan kejayaan pesat mereka, ia berpotensi untuk menjadi pengeksport teratas China dalam beberapa tahun akan datang.

Setelah lebih daripada setahun, Neta telah membentuk jabatan perniagaan Eropah dan sebuah kilang di Thailand yang dijangka akan beroperasi pada Januari 2024. Kilang tersebut dijangka mempunyai kapasiti pengeluaran tahunan sebanyak 20,000 unit.

Selain itu, Neta juga merancang untuk meluaskan operasi ke lebih banyak negara di seluruh dunia, seperti Timur Tengah dan Amerika Selatan. Strategi ekspansi global perusahaan ini melibatkan berbagai taktik, termasuk ekspor barang, lisensi, membentuk kemitraan strategis, akuisisi bisnis, dan pembangunan fasilitas baru di berbagai negara.

Dalam melaksanakan pengembangan ini, Neta mesti memastikan mereka memahami landskap perniagaan antarabangsa dan mempunyai persediaan yang sewajarnya. Mereka juga perlu sedar tentang kesilapan biasa yang berlaku apabila berkembang secara global, seperti menganggap pasaran dengan geografi berbeza sebagai pasaran piawai.

Untuk memaksimumkan kejayaan pengembangan mereka, Neta perlu menggunakan pendekatan yang fleksibel, adaptif dan tangkas, dan mempertimbangkan faktor sosial, ekonomi dan politik setiap pasaran yang mereka masuki. Di samping itu, mereka juga mungkin ingin mempertimbangkan untuk memanfaatkan buruh tempatan dan menjalankan pemerolehan syarikat, yang telah terbukti berjaya untuk syarikat global lain dalam mengembangkan pasaran mereka.

Sebagai sebahagian daripada rancangan pengembangan mereka, Neta juga mesti mempertimbangkan kesan penting pengembangan antarabangsa yang akan ada pada aktiviti perniagaan sedia ada dan menilai sama ada potensi hasil positif mengatasi risiko yang dihadapi.

Walaupun cabaran yang akan mereka hadapi bukan kecil, pengembangan global boleh memberikan banyak faedah untuk Neta, seperti mengembangkan pangkalan pengguna mereka, membuka pasaran baharu, dan mewujudkan peluang yang lebih tinggi untuk pertumbuhan perniagaan mereka.

Gambar dan maklumat terima kasih kepada CarNewsChina. Artikel penuh di sini.

Previous post

Aston Martin Bulldog Akhirnya Mencapai 200 MPH Selepas 44 Tahun

Next post

Ford Ranger Raptor 2.0L Bi-Turbo Diesel Pilihan Mantap Peminat Pick-Up!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *