Berita Auto

Aston Martin Bulldog Akhirnya Mencapai 200 MPH Selepas 44 Tahun

Pemandu Le Mans, Darren Turner, di Sebalik Stereng Aston Martin

Siapa yang tidak kenal dengan Aston Martin Bulldog? Ketika ia dilancarkan pertama kali pada 1979, kereta ini telah menjadi tajuk utama dengan janji berani – kereta yang boleh mencapai kelajuan 200 mph (322 km/j). Namun, kereta ini hanya mampu mencapai 191 mph (307 km/j) pada masa itu. Tetapi sekarang, selepas 44 tahun, kereta ini akhirnya dapat memenuhi janjinya.

Semasa Aston Martin Bulldog dikeluarkan pada 1979, kebanyakan kereta super hanya mampu mencapai sekitar 180 mph (290 km/j). Jadi, bila jenama British, Aston Martin, menjanjikan kereta yang boleh mencapai 200mph (322 km/j), orang ramai pastinya bersemangat. Walaupun kereta ini gagal memenuhi jangkaan pada masa itu, kini ia telah berjaya membalas dendam.

Lebih menarik lagi, dengan Pemandu Le Mans, Darren Turner di belakang stereng Aston Martin Bulldog yang telah dipulihkan dan didukung oleh enjin V8 5.3 liter twin-turbo yang menghasilkan 600 kuasa kuda, kereta ini akhirnya berjaya memenuhi janjinya dan mencapai kelajuan tertinggi 205.4 mph (330.6 km/j) di bekas pangkalan NATO di Scotland.

Kelajuan tertinggi baru Aston Martin Bulldog ini adalah satu lompatan besar dari kelajuan asal 176 mph (283 km/j) yang pertama kali dicapai semasa ujian di Stesen Udara Diraja Yeovilton pada 2021.

Turner, pemandu Aston Martin yang mengatakan segala-galanya berjalan dengan lancar untuk mencapai sasaran kelajuan tertinggi. Pemandu berusia 49 tahun dari Britain ini menyatakan, “Keadaan cuaca adalah sempurna untuk larian dan kereta juga berfungsi dengan sempurna, mudah mencapai petanda 200mph.”

Sebenarnya, semua ini masih memberikan manfaat kepada jenama tersebut kerana walaupun Aston Martin Bulldog adalah konsep one-off yang asalnya dimaksudkan untuk diproduksi dalam skala kecil dan mengubah Aston Martin menjadi jenama supercar sepenuhnya untuk menyaingi Ferrari dan Lamborghini, ia masih membuat nama untuk dirinya sendiri.

Meskipun Aston Martin membatalkan Bulldog pada 1981 dan menjual model tunggal ini kepada pembeli di Timur Tengah, kereta ini baru-baru ini diselamatkan dan disentuh oleh Classic Motors Cars di bawah pengawasan Richard Gauntlett, anak lelaki Victor Gauntlett, CEO Aston Martin yang dengan berat hati membatalkan program tersebut 40 tahun kemudian.

Dengan pemulihan dan restorasi yang dilakukan oleh Classic Motors Cars, Bulldog akhirnya mencapai target yang telah ditetapkan sejak awal yaitu dapat memecut sehingga kelajuan 200 batu se jam atau 321 km se jam. Pencapaian ini tidak lepas dari upaya dan dedikasi yang dilakukan oleh Richard Gauntlett dan timnya dalam memulihkan dan menyempurnakan Bulldog.

Restorasi yang dilakukan mencakup berbagai aspek, mulai dari mesin, bodi, hingga detail-detail kecil di dalam interior. Bulldog, yang dulu dibatalkan programnya dan terpaksa dijual, kini telah kembali ke kemegahan aslinya dan bahkan telah mencapai prestasi yang sebelumnya gagal dicapai. Keberhasilan ini tidak hanya membuktikan kualiti dan kemampuan yang dimiliki oleh Aston Martin Bulldog, tetapi juga mengukuhkan kembali reputasi Aston Martin sebagai pengeluar kereta sport mewah berkualiti tinggi.

Setelah 44 tahun lamanya, Bulldog akhirnya mampu menunjukkan potensi yang sebenarnya dan memenuhi harapan yang duhulunya tidak tercapai. Mesin V8 bertenaga 5.3L yang ditempatkan di belakang dua penumpangnya, dibantu oleh sepasang turbocharger dari Garrett dan sistem injeksi bahan bakar dari Bosch, kini mampu memecut hingga kelajuan yang diimpikan. Keberhasilan ini menjadi bukti bahwa kerja keras, dedikasi, dan tekad yang kuat dapat mengubah impian menjadi kenyataan.

Melihat ke depan, Aston Martin Bulldog yang kini telah sepenuhnya dipulihkan dan telah mencapai target kelajuan maksimumnya, siap untuk menunjukkan kemampuannya di berbagai event dan acara otomotif. Walaupun Bulldog hanya satu unit, tetapi impak dan pengaruhnya amat bermakna kepada industri automotif, terutamanya kepada Aston Martin dan kepada peminat kereta sukan mewah di seluruh dunia.

Gambar dan maklumat terima kasih kepada Carscoops. Cerita penuhnya dipautkan di sini.

Previous post

Kenapa Pengeluar Sarung Tangan Careplus Masuk Industri EV

Next post

Neta Eksport 4,000 Kenderaan Luar Negara Dari China

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *