Bisnes

Geely Holding Memperolehi 7.6% Aston Martin Lagonda

Zhejiang Geely Holding Group telah membeli sebahagian besar saham Aston Martin Lagonda Global Holdings.

Geely agak agresif dan berpandangan jauh dalam visinya. Syarikat itu membeli sebahagian daripada Proton dan mendapatkan Lotus sebagai sebahagian daripada perjanjian itu. Ia cuba membeli bahagian Daimler dan mendapat Smart sebagai sebahagian daripada perjanjian itu. Dan kini, ia mengejar satu lagi jenama gabungan Mercedes-Benz, Aston Martin.

Zhejiang Geely Holding Group telah mengumumkan bahawa ia akan memperoleh 7.6% daripada modal saham biasa Aston Martin Lagonda Global Holdings Plc. SejakOktober 2020, Mercedes telah meningkatkan pegangan mereka terhadap Aston Martin secara berperingkat daripada 5% kepada 20% dengan janji membekalkan Aston Martin dengan teknologi powertrain dalam model akan datang. Walau bagaimanapun, sesuatu terjadi pada tahun lepas dan Mercedes-Benz Group kini hanya memiliki kurang 10%.

“Kami berbesar hati untuk mengumumkan pelaburan kami dalam Aston Martin dan percaya bahawa dengan rekod prestasi dan penawaran teknologi kami yang mantap, Geely Holding boleh menyumbang kepada kejayaan masa depan Aston Martin. Kami berharap dapat meneroka peluang berpotensi untuk melibatkan diri dan bekerjasama dengan Aston Martin kerana ia terus melaksanakan strateginya untuk mencapai pertumbuhan jangka panjang, mampan dan peningkatan keuntungan.”

Geely kini memiliki jenama seperti Volvo Car, Lotus, Smart, Proton, dan banyak lagi.

Kami juga mengetahui dua faktor lain: Geely dan Volvo telah mewujudkan usaha sama untuk pembangunan enjin ICE yang dipanggil Aurobay dan Mercedes-Benz akan menamatkan pembangunan enjin pembakaran dalaman. Mungkinkah wujud sinergi antara Geely, Volvo, Mercedes-Benz dan Aston Martin hasil daripada perkembangan terbaru ini? Masa akan menentukan. Mercedes-Benz juga membekalkan unit kuasa kepada pasukan Formula 1 Aston Martin.

Geely-Aston-Martin-1.0

Tentang Aston Martin Lagonda Holdings

Aston Martin Lagonda ialah satu-satunya kumpulan kereta mewah bebas di dunia dengan lebih 100 tahun reka bentuk dan kecemerlangan automotif. Syarikat itu telah diapungkan di Bursa Saham London pada 2018. Ia kemudiannya membuka pusat ujian dan pembangunan dinamik kenderaan baharu di Litar Silvertson Stowe bersama ibu pejabat baharu di London. Ia mempunyai kemudahan di Gaydon dan St Athan, di mana ia membina SUV sendiri – Aston Martin DBX.

Previous post

Belum Public Listed Sudah Memberhentikan 10% Kakitangannya

Next post

Kereta Stunt James Bond Aston Martin DB5 Di Lelong £2.9 Juta

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *