Bisnes

Belum Public Listed Sudah Memberhentikan 10% Kakitangannya

Laman web listing kereta terpakai Carsome tular dalam berita baru baru ini selepas mengesahkan pemotongan kakitangan yang besar.

Platform penyenaraian kereta terpakai Carsome mengesahkan bahawa ia akan mula memberhentikan kakitangan mereka. Syarikat itu melabelkan pemberhentian beramai-ramai sebagai latihan “pengoptimuman asas pekerja”. Kira-kira 10% kakitangan Carsome akan menerima “surat terima kasih bye-bye”. Menurut Carsome sendiri, pasukan eksekutif akan tidak menerima gaji mereka untuk tiga bulan akan datang untuk membantu syarikat membiayai pembayaran pemberhentian dan faedah anggota kakitangan yang akan menganggur tidak lama lagi.

Satu ayat yang memedihkan kepada mereka yang diberhentikan.

Carsome mula dikenali sebagai ‘unicorn teknologi’ kira-kira setahun yang lalu, yang bertujuan untuk menyenarai awamkan syarikat di AS menjelang akhir tahun 2021 dengan harga AS$2 bilion. Syarikat itu telah memperoleh dua portal automotif (satu dengan fungsi penyenaraian kereta terpakai), Wapcar dan Carlist. Mereka kemudian melakukan pengambilan pekerja secara besar-besaran, sambil mengembangkan ibu pejabat mereka. Menjelang pertengahan tahun 2022, menjadi jelas bahawa ‘unicorn teknologi’ pertama di Asia Tenggara ini akan menangguhkan rancangan penyenaraian awamnya. Sebulan kemudian, syarikat itu mengupah Eric Cantona untuk menjadi duta jenama mereka.

Latihan downsizing mereka ini adalah dengan ulasan tentang cara syarikat mempercepatkan penyepaduannya ke dalam ekosistem mereka, iCar dan WapCar yang baru diperoleh syarikat itu. Ramai tertanya-tanya apa yang akan berlaku kepada tapak web ini, kerana ia mungkin tidak sesuai dengan “pelan keuntungan dipercepatkan seluruh kumpulan Carsome untuk mencapai sasaran pendapatan positifnya… dalam beberapa suku akan datang”. Carsome berkata setahun yang lalu bahawa ia menjalankan urus niaga lebih daripada 100,000 kereta setiap tahun, yang diterjemahkan kepada kira-kira AS$1 bilion hasil setahun.

Dengan jenis angka yang dijana daripada model perniagaan teras Carsome, bagaimanakah syarikat itu akan melihat kepada lengan media mereka? Adakah mereka akan dimasukkan ke dalam perniagaan teras Carsome, adakah satu akan tunduk kepada yang lain? Adakah Carsome akan melihat margin keuntungan menjalankan dua syarikat media berasingan dan memutuskan bahawa ruang media bernilai kurang daripada yang mereka ramalkan pada mulanya? Tidak lama lagi kita akan melihat bagaimana semua ini akan terungkap.

Sementara itu, Carsome masih mempunyai saingan perniagaan teras seperti MyTukar, Mudah.my, CariCarz dan banyak lagi yang perlu dipertimbangkan.

Previous post

Taufan Ian Musnah Banyak Supercar Termasuk McLaren P1

Next post

Geely Holding Memperolehi 7.6% Aston Martin Lagonda

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *