Berita Auto

Mazda CX-5 Baharu Dirancang, Mungkin Dilengkapi dengan Enjin Hibrid

Mazda CX-5 Hibrid Baharu ini mungkin dilancarkan pada tahun 2025

Pengeluar kereta Jepun, Mazda, telah menjalani proses penjenamaan semula sebagai jenama mewah dan secara peribadi kami rasa, jenama ini telah melakukan ini dengan baik. Dengan kata lain dan SUV yang semakin popular baru-baru ini, tidak diragui lagi bahawa Mazda CX-5 adalah penjual terbaik jenama dan sudah tiba masanya untuk generasi baharu.

Sebenarnya, Mazda CX-5 popular di seluruh dunia kerana ia adalah penjual terbaik jenama di AS dengan penjualan 365,135 unit tahun lalu, tetapi dengan banyak pelancaran baharu selepas kereta tersebut termasuk MX-30 sendiri jenama dan negara yang menerapkan elektrifikasi dan meninggalkan enjin petrol lebih cepat daripada Malaysia, ia menjadi agak lapuk.

Lebih-lebih lagi, dengan Mazda CX-5 generasi kedua dilancarkan pada tahun 2017, enam tahun yang lalu, SUV itu sepatutnya mendapat generasi baharu jadi dengan sistem hibrid baharu yang disebut-sebut juga, mungkin kita boleh melihat seluruh barisan SUV Mazda CX-5 dengan model petrol, hibrid dan semua elektrik bergantung kepada pasaran.

Menurut Drive, tarikh pelancaran rasmi Mazda CX-5 baharu belum ditentukan, tetapi Mazda telah mengesahkan bahawa versi baharu CX-5 akan berada di kedai bersama dengan CX-50 dan SUV CX-90 yang lebih besar dan kemungkinan akan menggunakan konfigurasi yang serupa dengan model semasa.

Ia juga sangat mungkin bahawa Mazda CX-5 baharu akan menampilkan sistem kuasa hibrid, seperti yang ada pada Toyota RAV4 atau Corolla Cross. Memandangkan Toyota memiliki lima peratus saham dalam Mazda, dan kedua-dua syarikat telah berkolaborasi dalam beberapa kenderaan, termasuk Mazda 3 hibrid yang hanya di pasaran Jepun, ini bukan mustahil.

Mazda juga telah mengumumkan rancangan untuk menghasilkan tiga kenderaan elektrik (EVs), lima plug-in hybrid, dan lima hibrid ringan menjelang tahun 2025. Walau bagaimanapun, ia belum menunjukkan model mana yang akan menawarkan versi dari sistem kuasa tersebut. Terdapat juga desas-desus tentang beberapa hibrid bertenaga rotari.

Berbeza dengan kereta Mazda bertenaga rotari masa lalu, Mazda CX-30 bertenaga rotari semasa menggunakannya untuk menjana tenaga elektrik untuk mengecas bateri 17.8 kWh, yang memberikan jarak hanya bertenaga elektrik sehingga 53 batu (85km). Mungkin sistem ini bahkan mungkin ditweak dan disertakan dalam Mazda CX-5 hibrid baharu.

Sementara itu cukup jelas bahawa jika Mazda benar-benar mengembangkan enjin hibrid untuk Mazda CX-5, maka pasaran AS akan menerimanya, Malaysia adalah sedikit lebih tidak pasti kerana belum ada urgensi sebegitu rupa dalam beralih dari enjin pembakaran dalam (ICE) ke EV. Tetapi, kami rasa, kita akan mengetahuinya tidak lama lagi.

Jadi, apa pendapat anda? Adakah anda bersemangat untuk melihat Mazda CX-5 baharu? Adakah anda fikir kita akan menerima varian hibrid di Malaysia juga?

Gambar dan maklumat terima kasih kepada Motor1 dan artikel penuh mereka dipautkan di sini.

Previous post

Kemaskini Terbaru Mazda2 2023 Dibongkarkan: Dua Wajah Baharu

Next post

Kempen 'Ride4Free' Ducati Malaysia: Pembayaran Ansuran Percuma Empat Bulan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *