Berita Auto

Ini Dia Mazda CX-50 Dengan AWD Sebagai Standard

Mazda CX-50 hadir untuk memberikan penampilan yang lebih rugged untuk peminat SUV.

Mazda CX-5 sudah pasti merupakan kejayaan terbesar jenama itu sejak berpisah dengan Ford Motor Company. Generasi ke-2 masih merupakan salah satu SUV harian yang paling menonjol di jalan raya hari ini walaupun berusia hampir 4 tahun. Walau bagaimanapun, dalam pasaran Amerika Utara, sesetengah pelanggan merasakan bahawa tawaran SUV Mazda sedikit delicate dengan hanya AWD sahaja sebagai pilihan dan lengkung lembut mendominasi penampilannya.

Itulah sebabnya syarikat itu kini telah mendedahkan satu lagi SUV dalam segmen ini yang dipanggil CX-50 dan ia juga kenderaan pertama daripada syarikat yang akan dibina di kilang Mazda Toyota Manufacturing baharu di Huntsville, Alabama.

Mekanikal Utama Mazda CX-50

CX-50 tidak dibina atas casis membujur yang sangat dinanti-nantikan, dan ia juga tidak mendapat enjin petrol inline-6 yang akan datang daripada Mazda. Sebaliknya, ia masih didatangkan dengan enjin petrol 2.5 liter 4 silinder yang dipasang secara melintang – sama ada SKYACTIV-G 2.5L unit aspirasi semula jadi atau pengecas turbo.

Kuasa akan dihantar melalui transmisi automatik 6-kelajuan. Sebagai standard, Mazda CX-50 didatangkan dengan all-wheel-drive driveline, menggandakan penampilannya yang rugged dan output kuasa standard yang lebih tinggi.

Selain mendapat Pemacu Semua Roda i-Activ terbaharu, ia juga mempunyai Mazda Intelligent Drive Select, atau Mi-Drive. Mi-Drive membolehkan pengguna memilih mod pemacu baharu menggunakan suis Mi-Drive. Ini memberikan Mazda CX-50 keupayaan untuk mengharungi pelbagai terrain.

Mazda juga mengumumkan bahawa CX-50 akan tersedia dengan rangkaian kuasa elektrik dalam masa terdekat, termasuk model hibrid tradisional.

Gaya Mazda CX-50

Mazda CX-50 menampilkan reka bentuk serba baharu dengan beberapa isyarat yang datang daripada crossover kompak CX-30. Lelaran terbaharu reka bentuk Kodo ini mempunyai kehadiran yang lebih berkebolehan dengan siluet yang anggun, panjang dan postur yang lebar. Ia mengekalkan rupa dinamik SUV Mazda, tetapi mempunyai lebih banyak garisan sudut dan lebih banyak lapisan badan plastik untuk reka bentuk yang kelihatan lebih rugged.

Ia juga mendapat rel bumbung kekuatan tinggi, tiang-B yang diperkuatkan dan jamb pintu untuk membolehkan peralatan dipasang ke bumbung. Ketinggian dan lebar kenderaan adalah sesuai untuk memuatkan peralatan outdoor. Mazda juga telah memberikan warna baharu CX-50, seperti Zircon Sand.

Di dalam, Mazda CX-50 menampilkan bahagian dalaman yang berfungsi dan cantik dengan isyarat reka bentuk biasa dan elemen digital. Apa yang baharu ialah bahagian dalam terracotta, yang memberikan sedikit warna menonjol pada upholsteri, jahitan dan animasi. Tempat duduk diliputi dalam gabungan bahan yang diilhamkan oleh peralatan luaran yang moden dan teknikal. Baharu untuk Mazda ialah panoramic moonroof baharu.

Previous post

Ducati Streetfighter V4 SP - Lebih Ringan, Lebih Agresif

Next post

Honda SUV RS Concept Didedahkan Di Indonesia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *