Kereta Terbang

XPeng AeroHT Memohon Paten Kereta Terbang – Sah di Jalan Raya?

XPeng AeroHT telah memohon paten untuk kereta terbang baharunya, tetapi adakah ia akan berjaya?

Ingat lagi pada hari ketika orang begitu yakin bahawa kita akan mempunyai kereta terbang pada masa hadapan? Nah, dalam kata-kata abadi Neil LaBute, “Masa depan adalah sekarang” dan sementara wawasan Malaysia 2020 akhirnya ditolak, nampaknya China telah mengalahkan kita hingga ke garisan penamat dan akan memperkenalkan kereta terbangnya sendiri tidak lama lagi.

Jadi pembuat kereta China, XPeng AeroHT, baru sahaja memohon paten untuk kereta terbang baharunya, yang diandaikan bahawa ini mungkin kenderaan pengeluaran besar-besaran dan ia kelihatan seperti kereta rawak dengan dron bersaiz mega yang dikimpal pada bumbungnya dan ini membuatkan kereta itu amat mengelirukan.

Selain itu, XPeng AeroHT ialah pembuat kereta China, yang diasaskan pada 2013 dengan sokongan CEO Peng, He Xiaopeng. Dan jenama itu telah pun membuat “kereta terbang” pertamanya pada tahun 2016 yang nampaknya tidak kelihatan seperti kereta terbang, tetapi lebih seperti dron besar dan kini nampaknya jenama itu bersedia untuk kereta terbang generasi baharu.

Pada tahun 2021, XPeng AeroHT mengumumkan kereta terbang generasi keenamnya akan dapat dipandu di jalan awam dan jenama itu memohon paten ini pada akhir 2022 yang turut menunjukkan prototaip yang dilihat dalam gambar, satu-satunya persoalan sekarang, adakah ia akan sah di jalan raya di seluruh dunia?

Selain itu, XPeng AeroHT telah memohon untuk paten untuk kereta terbang baharu sekarang dan seperti yang kita lihat, reka bentuk luarannya berbeza daripada prototaip. Ia nampaknya mempunyai badan yang pelik panjang dengan jarak roda yang panjang dan overhang pendek. Nampaknya struktur seperti harness di sepanjang bumbung kereta, jadi bagaimanakah seseorang akan membuka but?

Dari hadapan, kereta terbang baharu ini menampilkan DRL LED berbentuk X bersama-sama dengan gerbang roda lebar, dua pengelap cermin depan dan kamera pandangan belakang dan bukannya cermin. Di bahagian belakang, ia mempunyai penampilan yang agak ringkas dengan empat lampu belakang LED dan keseluruhan siluet hampir seperti van.

Sebelum ini, XPeng berkongsi bahawa kereta terbang Aero HT akan berberat kira-kira 1,000 kg dan untuk debut pasaran, ia dikatakan akan dilancarkan pada 2024 dengan harga permulaan RMB1,000,000 (kira-kira USD145,000). Sudah tentu, ciri utama kenderaan ini ialah lapan rotor yang dipasang pada bumbung.

Rotor ini disambungkan pada bingkai dan mempunyai mekanisme lipatan dengan engsel yang boleh dilihat. Dan jurutera XPeng AeroHT menyatakan mereka hampir untuk membangunkan mekanisme lipatan sebenar dan sebelum ini, mereka melaporkan bahawa bahagian paling sukar ialah mengunci rotor dengan betul untuk mengelakkan kerosakan akibat getaran apabila kereta memandu di jalan raya.

Maklumat dan gambar terima kasih kepada CarNewsChina dan artikel penuhnya dipautkan di sini.

Previous post

Pengganti Ferrari 812 Dikesan Dedang Diuji, Nampak Macam Roma Widebody

Next post

Automotive High-Tech Valley (AHTV): Masa Depan Industri Automotif Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *