Berita Auto

Pengganti Ferrari 812 Dikesan Dedang Diuji, Nampak Macam Roma Widebody

Nampaknya Ferrari V12 masih hidup dan sihat untuk beberapa tahun lagi.

Ferrari V12 beraspirasi semula jadi yang digemari ramai belum selesai, manakala elektrifikasi terus mengambil alih di seluruh dunia, Ferrari V12 yang ikonik dalam Ferrari 812 Superfast belum lagi keluar dari komisen sebagai penggantinya, yang belum dinamakan, telah dikesan ujian di jalan raya. Mari lihat apa yang kita tahu mengenainya.

Ferrari Roma Spider

Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, segelintir kereta Ferrari uji telah diintip uji berhampiran kereta Itali dilengkapi dengan  bersama Roma. Bagaimanapun, perkadaran kereta itu telah diubah sedikit untuk menampung rangkaian kuasa baharu. Kereta ujian yang disamarkan itu kini telah diintip semasa ujian cuaca sejuk berhampiran Bulatan Artik.

Selain itu, kereta uji Ferrari Roma yang lebih chunkier ini tidak akan masuk akal jika ia adalah model baharu kerana kedua-duanya adalah model V12 yang mungkin lebih murah. Sebaliknya, saiz kereta ujian kemungkinan besar akan menjadi pengganti Ferrari Roma yang dikuasakan oleh enjin V12.

 Ferrari 812 Superfast telah dikeluarkan sejak April 2017 dan ini bermakna, setakat ini, kereta ini telah dikeluarkan lebih lama berbanding pendahulunya, Ferrari F12 Berlinetta dan sepadan dengan pengeluaran 6 tahun Ferrari 599 GTB. Selain itu, dengan pengenalan Competizione dan Competizione A yang diperkenalkan 2 tahun lalu, kini nampaknya masa yang sesuai untuk generasi baharu 812.

Satu lagi maklumat penting mengenai pengganti Ferrari 812 Superfast ialah hakikat bahawa ia mungkin akhirnya mengambil petunjuk penggayaan berat daripada Ferrari Roma kerana jenama itu menggunakan badan Roma yang lebih melebar di bawah penyamaran walaupun ia juga boleh mengambil sedikit inspirasi juga daripada kereta Ferrari lain.

Butiran penuh rangkaian kuasa kekal menjadi misteri. Walaupun selamat untuk mengatakan Ferrari ini akan dikuasakan oleh V12 beraspirasi semula jadi, adalah tidak jelas sama ada kereta itu akan mengekalkan anjakan 6.5 liter sebagai 812. Ia juga tidak jelas sama ada enjin akan dipasangkan dengan sistem hibrid yang serupa dengan Lamborghini Revuelto baru-baru ini.

Jadi tahun 2023 akan menjadi tahun yang sangat menarik untuk kereta kerana ramai yang menganggap bahawa keadaan akan menjadi perlahan dan kita hanya akan melihat kenderaan elektrik (EV) baharu tetapi ternyata, kereta petrol masih berfungsi dengan baik, sekurang-kurangnya buat masa ini, dan kami bersedia untuk menikmati bukan satu tetapi dua kereta premium Itali V12 tahun ini juga.

Ferrari 812 Superfast 1.0
Ferrari Roma

Gambar dan maklumat terima kasih kepada Carscoops dan artikel penuh mereka dipautkan di sini.

Previous post

Tahukah Anda Volkswagen Pernah Membina Golf V10 500Hp Dengan AWD?

Next post

XPeng AeroHT Memohon Paten Kereta Terbang - Sah di Jalan Raya?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *