Hibrid, Elektrik, Hidrogen

SUV Perdana XPENG G9 Akan Dilancarkan Tidak Lama Lagi

SUV ini akan menjadi EV dengan pengecasan yang terpantas

XPENG Inc ialah pengeluar kenderaan elektrik (EV) terkemuka China dan mereka akan melancarkan SUV perdana serba baharu mereka, XPENG G9 pada 21 September 2022. Ia akan menjadi EV dengan pengecas besar terpantas di dunia yang dihasilkan menggunakan platform 800 V Silicon Carbide (SiC) pengeluaran pertama China.

XPENG-G9-platform

Ini akan membolehkan pemandu menambah sehingga 200 km jarak CLTC dalam masa lima minit sahaja, yang merupakan peningkatan besar berbanding EV biasa. XPENG G9 juga akan menggunakan Advanced Driver Assistance (ADAS) senario penuh pertama dalam industri untuk tahap keselamatan dan pengalaman pemanduan yang baharu.

Sistem keselamatan ini mempunyai 31 penderia lidar, cip pemanduan berbantukan pintar NVIDIA DRIVE Orin-X dwi dan seni bina komunikasi Gigabit Ethernet yang bermakna kereta ini mempunyai keupayaan penderiaan yang kuat dan kuasa pengkomputeran membolehkan keselesaan maksimum apabila beralih antara keadaan jalan yang berbeza.

Bahagian dalam XPENG G9 adalah mewah dan dibina untuk mencipta pengalaman 5D yang mengasyikkan dengan penggunaan sistem media futuristiknya dan kereta itu mempunyai julat CLTC maksimum yang dituntut 702km atau 436 batu menjadikannya peneraju kelas untuk SUV bersaiz sederhana.

XPENG G9 juga menggunakan interface pengguna 3D interaktif yang pertama dihasilkan secara besar-besaran dalam industri untuk pacuan yang lebih intuitif dan pintar serta menampilkan persediaan dwi skrin 15 inci yang memberikan maklum balas masa nyata semasa pemanduan untuk menyelami lagi pemandu dalam keseluruhan pengalaman.

Lebih-lebih lagi, XPENG turut menyertakan supercharging pile S4 480kW baharu untuk digunakan dengan platform baharu yang dibina pada kereta itu untuk memastikan pelanggan menikmati pengalaman pengecasan yang lancar. Apatah lagi, kereta itu juga mempunyai pembantu suara yang bertindak balas dalam milisaat yang juga tersedia semasa di luar talian.

Selain itu, XPENG G9 mempunyai kuasa maksimum 405kW dan tork puncak 717Nm manakala casis ditala khas oleh pakar di Jerman yang memberikan kereta ini masa pecutan 0-100km/j dalam kira-kir 3 saat.

Dengan platform baharu, XPENG G9 menggunakan sistem advanced multi-link suspension di hadapan dan double-chamber air suspension. Ini membolehkan kekakuan dilaraskan lebih banyak dan apabila digabungkan dengan sistem ADAS memastikan kereta boleh menyesuaikan diri dalam mana-mana keadaan jalan dengan mudah.

XPENG G9 ini akan menjadi kereta yang hebat untuk dimiliki di Malaysia tetapi mendapatkan harga yang betul mungkin mencabar kerana ia penuh dengan teknologi.

Previous post

Hyundai Staria 10 Tempat Duduk Akan Datang Lewat Tahun Ini

Next post

Bodykit Toyota Veloz Victor Lycan Nampak Menarik

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *