Berita Auto

Renault Clio 2024 Tampil Lebih Segar dan Menarik

Renault Clio 2024 Kini Hadir dengan Versi Esprit Alpine

Pengeluar kereta Perancis, Renault, telah melancarkan Clio generasi kelima (hatchback) kira-kira empat tahun yang lalu. Kini, jenama ini memberikan hot hatch ini wajah baharu agar tetap segar dan kompetitif di pasaran. Walaupun kereta dengan wajah baharu ini kelihatan menarik, bahagian depannya kelihatan … macam, pernah tengok.

Bersaing melawan trio Volkswagen Polo, Skoda Fabia dan SEAT Ibiza di pasaran seperti Eropah, di sini di Malaysia ia akan bersaing dalam segmen yang sama dengan Perodua Myvi dan Ford Fiesta. Yang paling mencolok tentang Renault Clio 2024 dengan wajah baharu ini adalah lampu depan yang kelihatan serupa dengan Myvi kita.

Selain itu, wajah baharu ini penting mengingat bahawa hatchback ini kini mempunyai bahagian depan yang direka semula dengan lampu depan yang lebih kurus dan gril yang lebih lebar dengan corak papan dam. Lampu DRL juga berlanjutan di bawah lampu depan di seluruh bumper. Pada bahagian belakang, lampu belakang adalah jernih, sebuah perbezaan yang menyegarkan dari lampu belakang berwarna gelap yang biasa di kereta baru.

Ciri menarik lain dari Renault Clio 2024 yang telah diubah suai ini adalah penyerap hentakan belakang boleh didapati dalam enam reka bentuk yang berbeza bergantung kepada tahap trim dan pilihan jentera kerana kereta ini boleh datang dengan jentera hibrid atau enjin petrol biasa, dan trim RS digantikan oleh trim Esprit Alpine, trim utama yang baharu.

Renault juga menawarkan lima reka bentuk roda yang berbeza untuk Renault Clio 2024 yang telah diubah suai ini sehingga 17 inci. Semua reka bentuk termasuk logo jenama dan dihasilkan dalam aluminium berus. Anehnya, hanya trim Esprit Alpine atau Techno yang akan menampilkan antena sirip ikan yu, yang sepatutnya menjadi piawaian pada masa ini.

Selain itu, Renault Clio juga datang dengan tujuh pilihan warna yang berbeza dan menarik termasuk satu pilihan baru. Ini termasuk putih artik, kelabu platinum, hitam mutiara hitam, biru besi, merah decir, oren valencia, dan kelabu rafal tiga lapis yang baharu. Secara keseluruhan, Renault Clio baharu ini kelihatan sangat baik di bahagian luar, bagaimana pula dengan bahagian dalam?

Bahagian dalaman agak standard untuk kebanyakan kereta baharu tetapi Renault menggunakan bahan-bahan lestari yang baharu di seluruh kabin sebagai gantian kulit dan juga menampilkan tidak kurang daripada 20 sistem bantuan pemandu canggih serta kemampuan memandu separa autonomi Tahap 2 yang jika dibawa ke sini di Malaysia, akan menjadi daya tarikan utama.

Untuk memberi kuasa kepada Renault Clio 2024 yang telah diubah suai ini, terdapat enjin 1.0 liter tiga silinder yang menghasilkan 65hp dan 95Nm tork yang memacu roda depan melalui kotak gear manual lima kelajuan atau unit tiga silinder 1.0 liter berturbo lain yang menghasilkan 90hp dan 160Nm tork yang dipasangkan dengan kotak gear manual enam kelajuan.

Renault Clio E-Tech yang utama menjalankan jentera Hybrid 145, terdiri daripada enjin empat silinder 1.6 liter yang dipasangkan dengan dua motor elektrik dan pakej bateri litium-ion 1.2kWh yang menghasilkan 145hp. Pilihan diesel yang menghasilkan 100hp dan 260Nm tork juga akan disediakan walaupun mungkin tidak di Malaysia.

Maklumat dan gambar terima kasih kepada Motor 1 dan artikel penuh mereka dipautkan di sini.

Kesimpulannya, Renault Clio 2024 dengan wajah baharu ini menggabungkan elemen reka bentuk menarik dan ciri-ciri teknologi canggih, menjadikannya pesaing yang kuat dalam segmen hatchback. Dengan kemampuan memandu separa autonomi dan pelbagai pilihan enjin, Clio 2024 mungkin menjadi pilihan yang menarik untuk peminat kereta di Malaysia.

Previous post

Neta Kini Rasmi di Malaysia Dengan Intro Synergy Sebagai Pengedar Eksklusif

Next post

Porsche Cayenne Facelift Bakal Dikeluarkan Di Kedah

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *