Berita Auto

Porsche Cayenne Facelift Bakal Dikeluarkan Di Kedah

Generasi ketiga Porsche Cayenne facelift membawa pembaharuan besar bagi SUV prestasi ini.

Porsche telah memperkenalkan generasi ketiga Cayenne dan Cayenne Coupe yang telah difacelift dengan perubahan penting dalam sistem penggerak, casis, reka bentuk, dan teknologi. Cayenne 2024 telah diperkenalkan di Shanghai Auto Show. Ia menampilkan konsep interior dan kawalan yang sangat didigitalisasi, teknologi casis baharu, dan ciri-ciri teknologi tinggi yang inovatif. Penambahbaikan menyeluruh ini merupakan salah satu pembaharuan produk terpenting dalam sejarah Porsche.

Pengalaman Pemandu Porsche yang baharu dioptimalkan untuk pengendalian yang difokuskan pada pemandu. Fungsi yang sering digunakan terletak di atau berhampiran roda stereng, dan batang di belakang roda stereng memiliki ciri tambahan untuk mengendalikan sistem bantuan pemandu. Pemilih gear terletak di papan pemuka, menjadikan ruang di konsol tengah untuk penyimpanan dan pengawal udara besar. Kawalan yang besar dan mudah dicapai digabungkan dengan kawalan lubang udara yang boleh diubahsuai secara manual dan knob volume haptic memastikan pengendalian yang paling halus.

Kokpit menampilkan kluster instrumen digital 12.6 inci dengan pilihan paparan yang boleh diubah, dan paparan head-up yang dioptimalkan tersedia sebagai pilihan. Skrin Porsche Communication Management 12.3 inci terintegrasi dengan lancar ke dalam papan pemuka dan menyediakan akses kepada semua fungsi kenderaan yang relevan.

Aplikasi asli seperti Spotify dan Apple Music tersedia untuk pertama kalinya. Tambahan pula, skrin 10.9 inci kini tersedia untuk pertama kalinya di sebelah penumpang, yang menyediakan akses kepada data prestasi dan kawalan sistem infotainment, serta pilihan untuk menonton kandungan video tanpa gangguan pandangan pemandu.

Reka bentuk Cayenne yang lebih halus menampilkan bahagian depan baharu dengan fender bergaya atletik, bonet baru, dan lampu depan yang direka bentuk semula. Lampu belakang yang direka bentuk secara tiga dimensi dan bahagian belakang baharu dengan pemegang plat nombor terintegrasi mencirikan reka bentuk bahagian belakang kenderaan. Palet warna yang diperluas menawarkan tiga warna baharu, dan pilihan roda 20, 21, dan 22 inci yang luas menambah tahap penyesuaian yang tinggi yang tersedia.

Cayenne kini dilengkapi dengan pelbagai sistem bantuan baharu dan dioptimalkan, termasuk Active Speed Limit Assist dan dua fungsi tambahan Adaptive Cruise Control: Evasion Assist dan Turn Assist. Porsche InnoDrive pilihan telah ditingkatkan dengan Active Lane Keep dan Intersection Assist[[3]].

Cayenne kini menampilkan penyerap hentak baharu dengan teknologi dua injap, yang membolehkan prestasi yang dioptimalkan dalam semua situasi pemanduan. Suspensi udara adaptif pilihan baharu dengan teknologi dua kamar, dua injap meningkatkan pengalaman pemanduan dengan ciri-ciri suspensi yang patuh dan menstabilkan kenderaan untuk pengendalian di jalan raya dan luar jalan, berbanding dengan suspensi standard dan model pendahulu[[1]].

Pada masa yang sama, suspensi udara adaptif pilihan meningkatkan ketepatan dan prestasi pemanduan serta mengurangkan pergerakan badan dalam situasi pemanduan dinamik.

Terdapat tiga enjin yang berbeza. Model Cayenne asas dilengkapi dengan enjin V6 turbo yang dioptimalkan berkuasa 353PS dan tork 500Nm, peningkatan sebanyak 13PS/50Nm. Model Cayenne S baharu dilengkapi dengan enjin V8 biturbo 4.0L yang dikembangkan oleh Porsche, menggantikan enjin V6 sebelumnya, dengan keluaran maksimum 474PS dan tork 600Nm. Ini adalah 34PS dan 50Nm lebih daripada model sebelumnya. Ia memecut SUV dan SUV Coupé ke 100km/j dalam masa hanya 4.7 saat dan kelajuan maksimum 273km/j.

Cayenne E-Hybrid kini dilengkapi dengan motor elektrik baharu berkuasa 176PS dan jarak penuh elektrik sejauh 90km dengan pengecas dalam talian 11kW yang baharu, yang mengambil masa kurang dari 2.5 jam untuk mengecas penuh bateri. Akhirnya, terdapat Cayenne Turbo GT yang hanya tersedia sebagai coupé. Ia mengambil enjin V8 biturbo 4.0L dari Cayenne S dan ditala sehingga 659PS untuk masa 0-100km/j hanya 3.3 saat dan kelajuan maksimum 305km/j.

Kami meramalkan bahawa model Cayenne standard akan dibawa masuk untuk perakitan tempatan di kilang Kulim di Kedah sebagai pengganti terus kepada model semasa. Soalan yang tinggal ialah bilakah ia akan tiba dan berapa harganya. Di Eropah, penghantaran dijangka bermula pada Julai 2023.

Previous post

Renault Clio 2024 Tampil Lebih Segar dan Menarik

Next post

Mazda 3 Versi 2024 Dilancarkan di Jepun, Malaysia Bila?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *