Berita Auto

Lotus Eletre Mengalami Respon Luar Biasa di Pavilion Mall

Lotus Eletre Elektrik Menerima Lebih 200 Tempahan dalam Tempoh Kurang Daripada Seminggu

Ianya adalah hujung minggu yang sibuk bagi kakitangan jualan dan pengurusan atasan Lotus Cars Malaysia apabila respon orang ramai di Pavilion Mall sangat menggalakkan.

Ya, respon daripada orang Malaysia dan juga pelancong asing melebihi jangkaan dan tempahan untuk Eletre terus meningkat walaupun ekonomi Malaysia semakin mencabar.

Dilancarkan hanya beberapa hari yang lalu dan dipamerkan di pusat beli-belah pada Jumaat petang, Lotus baharu ini juga mendapat banyak perhatian media sosial mengenai berat badannya (ia adalah EV dan baterinya berat) dan fakta bahawa ia adalah SUV berukuran penuh dengan footprint yang sama seperti Lamborghini URUS SUV yang berharga 300 peratus lebih mahal.

Kini, dengan begitu banyak kereta elektrik premium baharu yang ditawarkan di Malaysia, ini harus menjadi kereta paling laris pada masa ini.

Jadi, mari kita kongsikan beberapa ciri penting mengenai Lotus baharu ini.

  • Tiga varian model gaya hidup baharu sepenuhnya elektrik dari Lotus – Eletre, Eletre S, dan Eletre R.
  • Berharga dari RM578,000 dengan pilihan dua enjin kuasa EV – 603 hp atau 905 hp
  • Eletre R adalah SUV elektrik tulen dua-motor terpantas di dunia – mampu melakukan 0-100km/j dalam masa kurang dari tiga saat
  • Pakej aerodinamik aktif yang paling maju pada mana-mana SUV pengeluaran
  • Dibalut dengan udara: reka bentuk unik ‘porositi’ Lotus bermakna udara mengalir melalui kenderaan untuk aerodinamik, kelajuan, jarak panduan dan kecekapan keseluruhan yang lebih baik
  • Lotus Hyper OS – Eletre memperkenalkan sistem pengendalian baharu untuk pemandu dan penumpang, termasuk rakan kongsi baharu dengan ECARX dan HERE Technologies
  • Penggunaan karbon fiber dan aluminium yang meluas untuk pengurangan berat di seluruh bahagian kenderaan
  • Interior termasuk tekstil buatan tahan lasak dan campuran wol ringan yang mampan
  • Teknologi LIDAR yang boleh dideploykan di dunia pertama dalam kereta pengeluaran untuk menyokong teknologi pemanduan pintar

Eletre dan Eletre S dikuasakan oleh sistem satu kelajuan untuk memberikan 603 hp dan 710 Nm tork dengan prestasi 0-100 km/j 4.5 saat dan 80-120 km/j dalam masa kurang dari 2.2 saat. Kedua-dua varian mampu mencapai kelajuan maksimum 258 km/j dan jarak panduan WLTP maksimum 600 km.

Flagship Eletre R dilengkapi dengan sistem dua kelajuan yang menawarkan output mengagumkan sebanyak 905 hp dan 985 Nm tork. Mampu memberikan masa pecutan serendah 2.95 saat dan pecutan 80-120 km/j dalam masa kurang daripada 1.9 saat dengan kelajuan maksimum 265 km/j, ia pada masa ini adalah SUV elektrik tulen dua-motor terpantas di dunia. Jarak panduan WLTP maksimum untuk Eletre R adalah 490 km.

Ketiga-tiga varian mempunyai bateri 112 kWh dan pengecas 350 kW yang membolehkan masa pengecasan yang pantas 10-80 peratus dalam hanya 20 minit. Ia juga datang dengan kemampuan untuk menerima pengecasan AC 22kW sebagai standard.

Warna luar standard untuk Eletre dan Eletre S adalah Kaimu Grey, manakala Eletre R hadir dalam Solar Yellow yang mempesonakan. Pada pelancaran, terdapat enam warna luar yang boleh dipilih – Natron Red, Galloway Green, Stellar Black, Kaimu Grey, Blossom Grey dan Solar Yellow.

Dimensi Lotus Eletre (mm):

Panjang 5,103
Lebar dengan cermin pintu2,231
Tinggi 1,630 (roda 20 inci) 1,636 (roda 22/23 inci)
Jarak roda3,019
Pelepasan tanah187 (20-inch wheel) 194 (22/23-inch wheel)
Berat2,490 kg

Lotus Eletre dilengkapi dengan jaminan pengeluar selama lima tahun / 150,000 km, manakala baterinya dilengkapi dengan jaminan selama lapan tahun / 200,000 km.

Semua pelanggan Eletre mempunyai peluang untuk menyesuaikan dan memperibadikan kereta mereka mengikut keperluan mereka menggunakan pakej opsyen.

Yang tersedia pada pelancaran termasuk Lotus Dynamic Handling Pack, Ceramic Brake Pack, Executive Seat Pack, Comfort Seat Pack, Carbon Fibre Pack, Extended Carbon Fibre Pack, dan Interior Carbon Fibre Pack. Banyak opsyen daripada pakej juga boleh didapati secara individu.

Dua Pakej Bantuan Pemandu Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) juga tersedia – Parking Pack dan Highway Assist Pack.

Untuk maklumat lanjut mengenai Lotus Eletre Hyper-SUV baharu ini, sila layari www.lotuscars.com atau ikuti saluran FacebookInstagram dan YouTube Lotus Cars Malaysia.

Previous post

Inikah VelociRaptor 500 Bronco Raptor dengan Kuasa 500bhp?

Next post

Kembalinya Lancia dan Pengenalan Konsep Pura HPE

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *