Konsep / Lakaran / Intipan

Kembalinya Lancia dan Pengenalan Konsep Pura HPE

Konsep elektrik Lancia Pura HPE menyemarakkan semangat akan kembali produksi kereta.

Lancia, pembuat kereta Itali, baru-baru ini memperkenalkan konsep coupe elektrik yang mencolok, Pura HPE Concept, yang memberi gambaran mengenai reka bentuk, teknologi dan kedudukan kereta produksi masa depan. Kini, jenama itu sedang mengalami kembalinya dan coupe ini memberikan harapan yang tinggi bagi masa depan jenama tersebut dan kejayaan yang dirancang.

Pura HPE berasal dari patung mengambang “Pu+Ra Zero” yang diperkenalkan oleh Lancia pada tahun lalu sebagai gambaran awal niat reka bentuk masa depannya. “HPE” dalam nama ini diambil daripada varian High-Performance Estate yang berjaya merevolusikan imej jenama dalam tahun 1970-an, tetapi di sini, ia bermaksud “High-Performance Electric”.

Selain itu, reka bentuk Lancia Pura HPE mengambil pengaruh yang jelas daripada model-model ikonik masa lalu jenama, terutamanya bahagian belakang kereta yang merupakan reinterpretasi futuristik Stratos, serta bar lampu hadapan LED “calice” yang berasal dari motif krom pada bahagian depan kereta seperti Delta dan Aurelia asal.

Ciri-ciri reka bentuk ini adalah penghargaan kepada warisan kaya Lancia dan akan menjadi faktor penting bagi barisan model masa depannya untuk pemulihan potensinya. Ini disahkan oleh CEO jenama, Luca Napolitano, yang juga baru-baru ini mengesahkan bahawa kereta pertama ini, Ypsilon baharu, “asasnya sudah siap” dan dihadapan pelancarannya pada tahun depan.

Lancia Pura HPE mempunyai ukuran 4,450mm panjang, 1,950mm lebar dan 1,350mm tinggi serta mampu menampung empat orang. Jenama itu juga mengesyorkan bahawa petunjuk reka bentuk dan teknologi pada Pura HPE juga akan terdapat pada model-model baru jenama termasuk Ypsilon, yang dilancarkan dengan pilihan hibrid dan EV.

Selain itu, Lancia juga mengesahkan bahawa ia hanya akan melancarkan kereta elektrik mulai 2026 dan akan berhenti menjual versi hibrid Ypsilon mulai 2028, membawa akhir yang tidak dapat dielakkan bagi hampir 120 tahun kereta Lancia berenjin pembakaran dalaman (ICE), tetapi banyak jenama juga menuju arah yang sama.

Walaupun Lancia mengatakan konsep Pura HPE “menyenangkan untuk dipandu”, jenama itu mempertahankan butiran teknikal sebagai misteri untuk sekarang. Kereta elektrik Lancia akan berdasarkan platform STLA EV induk syarikatnya, Stellantis, dan berkait rapat dengan model serupa dari jenama seperti Peugeot, Alfa Romeo, Maserati dan Vauxhall.

Dengan Lancia membuat keputusan eksekutif untuk berhenti menjual kereta berenjin pembakaran dalaman (ICE) dan beralih sepenuhnya ke kereta elektrik, Lancia menunjukkan keseriusannya dalam mengambil langkah menuju masa depan mobil yang lebih bersih dan berkelanjutan. CEO Lancia, Luca Napolitano, menyatakan bahwa perusahaan akan terus menghargai warisan Lancia dan mempertahankan ciri khas desainnya di masa depan.

Konsep Pura HPE merupakan langkah awal Lancia dalam memperkenalkan model-model baharu yang dilengkapi dengan teknologi listrik dan berkelanjutan. Dengan reka bentuk yang mencerminkan warisan Lancia dan teknologi yang terkini, Lancia berharap dapat kembali bersaing dengan merek-merek mobil lain di pasar otomotif global.

Dengan harapan tinggi, Lancia dijangka akan memperkenalkan Ypsilon baharu pada tahun 2024, diikuti dengan pelancaran Pura HPE pada tahun 2026. Dengan pelancaran kenderaan elektrik dan hibrid, Lancia bertujuan untuk menjadi jenama automotif yang mesra alam dan boleh dipercayai. Diharapkan keputusan untuk beralih ke kenderaan elektrik akan membantu Lancia kembali menempa populariti dan mencapai kejayaan di pasaran automotif antarabangsa.

Previous post

Lotus Eletre Mengalami Respon Luar Biasa di Pavilion Mall

Next post

Nissan Arizon EV Concept Terungkap dan Masa Depan EV Cerah

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *