Berita Auto

Alfa Romeo Giulia dan Stelvio Facelift: Perubahan Penuh Terbongkar

Peluang Alfa Romeo untuk Kembali ke Malaysia dan Menentang Jenama Jerman

Sebelum ini, kami pernah menulis tentang facelift baharu Alfa Romeo Giulia tahun 2023 dan bagaimana perubahannya sangat kecil sehingga hampir tidak boleh dianggap sebagai facelift. Kini, SUV Alfa Romeo Stelvio juga mengalami facelift dan dengan perubahan kecil ini, adakah jenama Itali ini akan kembali ke Malaysia? Jika ya, adakah mereka akan mencapai kejayaan?

Perlu diingatkan bahawa pengeluar kereta Itali, Alfa Romeo, sedang bekerja menuju kenderaan elektrik (EV) sambil bersiap sedia untuk elektrifikasi seperti semua jenama kereta utama di seluruh dunia. Namun, kedua-dua kereta ini masih menggunakan petrol buat masa ini, tetapi ini mungkin merupakan kereta enjin pembakaran dalaman (ICE) terakhir dari jenama ini.

Lebih-lebih lagi, model Giulia dan Stelvio facelift baharu ini hanya tersedia di Eropah buat masa ini, sementara pasaran Amerika Utara masih mendapat model Alfa Romeo pra-facelift. Seperti yang telah kami tegaskan sebelum ini, kebanyakan panel badan dan penampilan kereta ini tidak berubah, tetapi kedua-duanya masih antara kereta yang lebih menarik di pasaran.

Perbezaan utama dalam model facelift Alfa Romeo baharu ini adalah sekitar bumper, roda, dan grafik pencahayaan dengan lampu depan LED matriks baharu mungkin menjadi perubahan paling ketara pada kereta ini. Lampu depan baharu ini juga diilhamkan oleh model Tonale yang lebih kecil.

Sementara itu, corak hitam baharu pada gril hadapan dan saluran udara bumper serta grafik LED baharu pada lampu belakang diilhamkan oleh Veloce. Versi Veloce bagi kedua-dua kereta Alfa Romeo ini juga akan dilengkapi standard dengan roda aloi dua nada berukuran 19 inci untuk Giulia dan 20 inci untuk Stelvio.

Selain itu, kedua-dua model Veloce Alfa Romeo akan menampilkan reka bentuk telefon klasik sementara model Competizione spesifikasi lebih tinggi mendapat aloi yang lebih besar yang kemungkinan akan disertakan pada varian berprestasi tinggi, Quadrifoglio, khususnya untuk Giulia.

Di dalam kereta, model facelift Alfa Romeo telah meninggalkan plastik murah demi bahan yang lebih premium, sementara paparan pemandu digital 12.3 inci dari Tonale juga telah ditambahkan ke kereta ini. Butang permulaan enjin juga telah dipindahkan ke stereng.

Skrin infotainment tengah tetap berukuran 8.8 inci, dan secara keseluruhannya, dalaman kelihatan dan terasa lebih premium daripada sebelumnya. Reka bentuk yang mudah tetapi elegan serta ruang dalaman yang luas dan selesa membuat kita tertanya-tanya, jika kereta Alfa Romeo ini dijual di sini, adakah mereka mampu bersaing dengan jenama Jerman yang telah lama bertapak di sini?

Kesimpulannya, kereta Alfa Romeo kekal dengan perubahan kecil yang mungkin banyak yang tidak akan menyedari, tetapi memberikan perbezaan yang besar. Powertrain juga kekal tidak berubah, tetapi seperti semua kereta baharu yang lain, harga telah meningkat. Kedua-dua model ini akan dihentikan pada tahun 2026 kerana jenama tersebut berhasrat untuk menjadi sepenuh elektrik menjelang tahun 2027.

Kami mendapat semua ini daripada Carscoops dan artikel penuh mereka dipautkan di sini. Terima kasih Carscoops untuk maklumat dan gambar.

Previous post

MINI Perkenalkan Spike, Bulldog Inggeris Digital Sebagai Maskot Produk

Next post

Sime Darby Motors dan BYD di Malaysia Cipta Rekod Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *