Berita Auto

Proton X90, Langkah Awal Proton dalam Segmen Kenderaan Tenaga Baru (NEV)

PROTON, pemimpin industri automotif Malaysia, dengan bangga memperkenalkan SUV baharu mereka, Proton X90, kepada media Malaysia.

Upacara ini mengumumkan nama rasmi SUV baharu ini: Proton X90. Turut di umumkan ialah tagline rasminya iaitu: Intelligence That Empowers. Malangnya harga tidak diumumkan. Walau bagaimanapun berdasarkan perbualan kami dengan mereka yang rapat dengan perkara ini, kami menduga harga permintaan akan bermula dari RM138,888 atau lebih, menjadikannya sangat kompetitif di pasaran.

Pelancaran ini menandakan langkah awal PROTON dalam segmen Kenderaan Tenaga Baru (NEV) dan menunjukkan komitmen syarikat untuk mengurangkan pelepasan karbon dengan menggunakan teknologi enjin hijau yang inovatif.

01_Proton-X90_Front

SUV Keluarga Moden Premium untuk Gaya Hidup Berkualiti

Proton X90 adalah model ketiga dalam siri X Proton, bersama Proton X50 dan Proton X70. Model SUV terbaru ini menawarkan konfigurasi 7 tempat duduk dan juga tersedia sebagai 6 tempat duduk dengan kerusi individu untuk baris kedua. Reka bentuknya yang anggun dan berotot mencerminkan evolusi terbaharu ke arah identiti premium, dengan busur Ethereal yang mengalir di antara lampu hadapan, kisi-kisi berlian yang terinspirasi dari corak songket, dan corak berulang unik dalam “Weave” tanpa batas yang menunjukkan warisan budaya Malaysia.

02_Proton-X90_Rear

Keutamaan Keselamatan, Teknologi Canggih untuk Keselesaan Anda

Selain dari reka bentuk menarik, Proton X90 juga menawarkan ciri-ciri keselamatan baharu seperti Rear Cross Traffic Alert (RCTA), Rear Collision Warning (RCW), dan Traffic Sign Information (TSI). Ciri-ciri ini menjadikan Proton X90 kenderaan pertama jenama yang dilengkapi dengan keselamatan pintar. Selain itu, SUV ini dilengkapi dengan kombinasi meter LCD 10 inci dan unit infotainment 12.3 inci, menawarkan antarmuka pengguna digital yang intuitif.

Sistem EMS 48V – Pengembaraan Elektrifikasi PROTON Bermula

Di jantung Proton X90 terdapat Sistem Motor Listrik Sinergi (EMS) 48V, yang menggabungkan enam komponen kunci, termasuk motor Belt-Starter Generator (BSG) 48V, Konverter DCDC, Baterai Lithium-Ion 48V, Sistem Management Bateri, Sistem Pengereman Rekuperasi, dan Sistem Kontrol Modul Hibrida. Sistem ini meningkatkan keberkesanan bahan bakar dan mengurangkan emisi, sambil memberikan daya dan torsi tambahan untuk prestasi yang lebih baik.

05_Proton-X90_3-Row-SUV

Kombinasi Powertrain EMS 48V dan Enjin 1.5L TGDi

Berkat kombinasi Sistem EMS 48V dan enjin 1.5L TGDi yang memenangi anugerah, Proton X90 memberikan output gabungan 190PS dan 300Nm. EMS 48V menyediakan dorongan tambahan 13PS dan 45Nm, menjadikannya pilihan kuat namun berekonomi untuk pakej SUV tiga baris. Powertrain ini telah menerima penghargaan di pasaran seperti China dan Filipina dan dipasangkan dengan transmisi dual-clutch 7-speed yang dioptimalkan untuk sistem baharu, menghasilkan pengalaman mengemudi yang dinamis, mantap, dan halus.

Proton X90 – Kecerdasan yang Memberdayakan

Dr Li Chunrong, Ketua Pegawai Eksekutif PROTON, menyatakan, “PROTON bangga dapat terus berperanan sebagai pemimpin dalam pengembangan industri automotif tempatan. Dengan komitmen kami terhadap ‘Kecerdasan yang Memberdayakan,’ kami memperkenalkan Proton X90 sebagai model mid-hybrid pertama kami, mempamerkan teknologi inovatif dan solusi cerdas yang memperkasakan pelanggan kami. Sistem EMS 48V memberikan peningkatan efisiensi bahan bakar, performa, dan emisi yang lebih rendah, dan mewakili langkah pertama kami ke segmen Kenderaan Tenaga Baru.”

04_Proton-X90_Interior

Sesi Pratinjau dan Buka Pesanan

Bagi pelanggan yang ingin melihat SUV Proton X90 baru secara langsung, mereka berpeluang untuk melakukannya dalam siri sesi pratinjau yang akan diadakan di enam bandar mulai 8 April 2023. Sesi-sesi ini akan memberi peluang kepada orang ramai untuk melihat kenderaan tersebut dan ciri-cirinya. Untuk mereka yang ingin memesan unit model PROTON terbaru ini, buku pesanan akan dibuka segera. Jadi, pastikan anda menantikan pengumuman tersebut.

Dalam kesimpulan, Proton X90 menandakan langkah awal dan penting bagi PROTON dalam segmen Kenderaan Tenaga Baru (NEV). Dengan reka bentuk yang menarik, teknologi canggih, dan fokus pada keberkesanan bahan bakar dan pengurangan emisi, Proton X90 menjanjikan pengalaman mengemudi yang berkualiti tinggi bagi keluarga moden Malaysia. Jangan lepaskan peluang untuk memiliki SUV yang menggabungkan kecerdasan, inovasi, dan warisan budaya Malaysia ini.

Previous post

SUV Elektrik Di Malaysia Kini Ada Saingan Baharu: JAGUAR I-PACE

Next post

Modenas Mengemas Kini Motosikal Kriss 110 Dan Kriss DB Untuk 2023

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *