Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Keajaiban Porsche Taycan Masih Ada Walaupun Banyak Saingan Hebat

Ingat lagi dengan Porsche Taycan yang dilancarkan pada September 2020?

Sudah hampir 17 bulan sejak Porsche Taycan tiba di Malaysia dan sejak is dilancarkan pada September 2020, tempahan telah melebihi bekalan sebanyak lebih daripada 6 kali dan kebanyakan pelanggan selepas beberapa bulan pertama terpaksa menunggu berbulan-bulan untuk mendapatkan Taycan mereka.

Menariknya, kerana rupa dan teknologinya, tidak ramai yang merungut sambil pelanggan Malaysia menunggu dengan sabar untuk kereta mereka.

Kemudian pada Januari 2022, hanya 14 bulan yang lalu, Taycan GTS tiba dengan harga yang sangat menarik dan versi ini menjadi tumpuan ramai pembeli.

Sementara itu, mari kami kongsikan beberapa fakta menarik sekiranya anda terlupa. Taycan Turbo S flagship boleh menjana kuasa lebihan 761 PS overboost power dalam kombinasi dengan Launch Control, dan Taycan Turbo sehingga 680 PS.

Taycan Turbo S menjana sehingga 1,050 Nm tork dan memecut dari sifar hingga 100 km/j dalam 2.8 saat, manakala Taycan Turbo mencapai tork maksimum 850 Nm dan melengkapkan pecutan ini dalam 3.2 saat. Turbo S mempunyai julat sehingga 412 kilometer, manakala Turbo mempunyai julat sehingga 450 kilometer, (mengikut WLTP).

Kelajuan tertinggi kedua-dua model pacuan semua roda ini ialah 260km/j. Porsche Electric Sport Sound didatangkan sebagai standard, iringan akustik yang unik untuk pemanduan dinamik.

Bagi Taycan 4S, ia mencapai pecutan abad dalam 4.0 saat dan kelajuan tertinggi 250 km/j. Dengan Bateri Prestasi standard, ia membekalkan sehingga 530 PS melalui kuasa lebihan tambahan bersama dengan Kawalan Pelancaran.

Ini ditingkatkan kepada maksimum 571 PS dengan Performance Battery Plus pilihan. Taycan 4S mempunyai julat elektrik sehingga 407 kilometer (WLTP) dengan Bateri Prestasi standard dan 463 kilometer (WLTP) dengan Bateri Prestasi Plus.

Taycan ialah kenderaan pengeluaran pertama dengan voltan sistem 800 volt dan bukannya 400 volt biasa untuk kereta elektrik.

Ini adalah kelebihan yang khusus bagi pemandu Taycan di jalan raya: dalam masa lebih 36 minit, bateri boleh dicas semula sepenuhnya menggunakan pengecas arus terus (DC) 175 kW yang tersedia daripada rangkaian pengecasan kuasa tinggi untuk jarak lebih 400 km untuk semua model (mengikut WLTP).

Kapasiti keseluruhan Performance Battery Plus ialah 93.4 kWj dan boleh mengalirkan arus yang lebih tinggi, sekali gus mempercepatkan proses pengecasan dengan ketara. Pemandu Taycan boleh mengecas kereta mereka dengan selesa sehingga sebelas kW alternating current (AC) di rumah.

Taycan juga adalah pemenang pelbagai anugerah. Ia mempunyai 13 rekod endurance EV. Selain itu, sedan super empat pintu semua elektrik ini telah menetapkan rekod drift EV yang paling lama setakat ini.

Porsche elektrik yang sangat laju ini juga menetapkan Rekod Dunia Guinness untuk kelajuan terpantas yang dicapai oleh kenderaan semasa indoor.

Previous post

Daihatsu AYLA Baharu Dilancarkan Di Indonesia

Next post

Rangkaian Stamping Dan Model Baharu PROTON

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *