Berita Auto

Daihatsu AYLA Baharu Dilancarkan Di Indonesia

Tidak lama selepas Malaysia mendapat Axia baharu, Indonesia mendapat Daihatsu AYLA baharu.

Minggu lepas, Indonesia menyaksikan keluaran AYLA baharu. Daihatsu AYLA ialah produk waris kepada Perodua Axia, menggunakan platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA) yang sama dan berkongsi beberapa persamaan mekanikal teras. Dua beradik ini turut berkongsi gen mereka dengan Toyota Agya.

Walaupun begitu, AYLA mempunyai beberapa mekanikal khusus Indonesia. Enjin WA-VE 1.2 liter 3 silinder aspirasi semula jadi yang terdapat pada Rocky tersedia di sini dengan pilihan automatik manual dan D-CVT.

Enjin 1KR-VE 1.0L 3-silinder aspirasi semula jadi juga tersedia untuk pembeli D-CVT di Indonesia. Enjin 1.2L dihasilkan di Indonesia oleh PT Daihatsu Drivetrain Manufacturing Indonesia.

Daihatsu berkata kecekapan bahan api meningkat sebanyak 16.5% berbanding AYLA sebelumnya dengan rangkaian kuasa baharu ini. Platform DNGA baharu juga memberikan kestabilan, keselesaan dan keselamatan pemanduan yang lebih baik.

Dimensi AYLA baharu ialah 3760mm bampar ke bampar, 1665mm lebar dan 1515mm tinggi. Axia berkongsi panjang dan lebar yang sama tetapi 10mm lebih pendek.

Di Indonesia, Daihatsu AYLA berharga dari 134,000,000 rupiah hingga 189,900,000 rupiah, yang diterjemahkan kepada RM39,000 hingga RM55,500. Ya, ini bermakna Perodua Axia sebenarnya lebih murah berbanding rakan sejawatannya di Indonesia memandangkan Axia kami tidak disertakan dengan pilihan manual pada model peringkat permulaan.

Walau bagaimanapun, spesifikasi dan kualiti adalah berbeza antara model-model ini, begitu juga struktur percukaian. Persoalannya, adakah ramai pembeli Indonesia yang merasakan kenaikan harga ini tidak wajar. Kita tahu rakyat Malaysia mempunyai satu atau dua perkara untuk diperkatakan tentang kenaikan harga Axia generasi ke-2.

Di Indonesia, Daihatsu Ayla didatangkan dengan dua beg udara, hill start assist, stability control, keyless entry dan start, LED reflector headlight, pakej Daihatsu Styling Tempatan, dan banyak lagi. Sistem infotainmen berdiri bebas dan kawalan penghawa dingin digital juga merupakan tambahan baharu pada generasi ini.

Dari segi rupa, Daihatsu Ayla mempunyai persamaan dengan Perodua Axia. Perbezaan utama termasuk reka bentuk gril yang unik, beberapa hiasan lampu belakang dan tambahan pakej penggayaan yang dinyatakan di atas.

Previous post

Adakah Plat Nombor Ini Lebih Mahal Daripada SUVnya

Next post

Keajaiban Porsche Taycan Masih Ada Walaupun Banyak Saingan Hebat

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *