Bisnes

Monopoli PUSPAKOM Akan Berakhir Pada Ogos 2024, Kata Anthony Loke

Hanya PUSPAKOM Sahaja Boleh Membuat Pemeriksaan Kenderaan – TIDAK!

Jadi seperti yang kita semua sedia maklum, hanya ada satu badan sahaja yang diiktiraf di seluruh negara dalam soal pemeriksaan kenderaan sebagai pihak berkuasa default, iaitu PUSPAKOM. Ianya sudah begini selama bertahun-tahun dan begitu lama sekali, selama-lamanya, tetapi itu semua … akan berubah.

Baru-baru ini, inspektor undercover LRT dan Menteri Pengangkutan kegemaran semua, Anthony Loke berkongsi dalam siaran Facebook beliau bahawa apabila konsesi semasa PUSPAKOM berakhir pada 31 Ogos 2024, pemeriksaan kenderaan berkala boleh dijalankan oleh mana-mana pihak yang layak yang memenuhi kriteria, sekali gus menamatkan monopoli PUSPAKOM.

Beliau berkata, “Pada 17 Mac 2023, Jemaah Menteri telah memutuskan supaya perkhidmatan pemeriksaan berkala kenderaan motor dibuka kepada mana-mana pihak yang berkelayakan dan memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan selepas konsesi semasa kepada PUSPAKOM tamat tempoh pada 31 Ogos 2024.”

Puspakom 4

“Proses pelawaan pihak-pihak yang berminat dalam perkhidmatan pemeriksaan berkala kenderaan motor dijangka akan bermula selewat-lewatnya dalam suku pertama tahun 2024. Keputusan tersebut adalah selaras dengan hasrat Kerajaan untuk mewujudkan persekitaran perkhidmatan yang berdaya saing serta memudahkan seluruh rakyat Malaysia.” Tambah beliau.

“Berkenaan Perjanjian Konsesi PUSPAKOM semasa yang pernah dilanjutkan selama 15 tahun pada tahun 2009, Jemaah Menteri telah bersetuju untuk melanjutkan perjanjian tersebut untuk tempoh yang sama, berkuatkuasa 1 Sept 2024 dengan penambahbaikan terma-terma perjanjian sedia ada.”

Jadi, dengan Perdana Menteri sendiri sudah menyatakan bahawa Kerajaan bercadang untuk mengkaji semula monopoli Touch ‘N Go ke atas tol dan Menteri Pengangkutan kita pula menamatkan monopoli PUSPAKOM, nampaknya kerajaan sudah mula memberikan perubahan kepada pengguna kenderaan Malaysia.

Puspakom 3

Nampaknya kita akhirnya akan melihat beberapa perubahan dalam negara bukan sahaja berkaitan PUSPAKOM atau tol, tetapi dalam setiap aspek. Ia pasti perlahan dan jalannya panjang, tetapi kami berharap semuanya akan berjaya demi rakyat.

Masih terlalu awal untuk mengetahui sama ada penamatan monopoli PUSPAKOM akan membawa persaingan yang sihat atau tidak tetapi kami pasti ianya akan menjadi jauh lebih baik daripada PUSPAKOM menjadi satu-satunya pemain dalam ruang ini jadi mari kita semua tunggu dan lihat betapa banyak lagi yang kita dapat jimat apabila ada persaingan yang sihat.

Anthony Loke Puspakom 2.0

Amacam? Adakah anda teruja dengan PUSPAKOM akhirnya mempunyai persaingan atau adakah anda lebih suka monopoli mereka?

Previous post

GWM Bagi Menteri MITI Dengan Sebuah ORA Good Cat EV

Next post

SDAC Diiktiraf Sebagai Pengedar Ford Terbaik Di Asia Pasifik

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *