Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Harga Audi e-tron GT Electric Sports Tourer – RM559k hingga RM769k

Sementara itu Audi Q8 e-tron pula akan dijual dengan harga dari RM369k hingga RM476k.

Ia sudah tiba dan tersedia untuk anda dengan yuran tempahan RM1,000. Reka bentuk penuh emosi dan pengembara besar elektrik tindak balas sepantas kilat yang berkongsi platform EV yang sama dengan Porsche Taycan yang sangat popular dan paling laris, tempahan e-tron GT Audi dibuka di Malaysia..

Setelah banyak teaser dan hype, Audi di Malaysia akhirnya memperkenalkan kereta super elektriknya, e-tron GT. Walaupun bukan EV penuh pertama yang memakai empat gelang ini (e-tron e-SUV asal masih ada), kereta sport empat pintu serba elektrik ini bagaimanapun ditetapkan untuk menjadi peneraju pengeluar kereta Jerman itu untuk semua serangan elektrik masa depannya.

Serangan di Malaysia ini juga termasuk Audi Q8 e-tron yang turut dilancarkan (tetapi tanpa unit yang tersedia untuk kita lihat dengan lebih dekat) pada harga yang diminta hanya RM369,000 hingga RM476,000 yang akan memberi mimpi ngeri kepada AP persendirian pengimport yang kini menghadapi kesukaran untuk menjual kereta elektrik Tesla mereka yang tidak mempunyai waranti ‘KILANG’ atau khidmat selepas jualan di Malaysia.

Menariknya, dengan masa pecutan 0-100km/j dalam masa selaju 3.3 saat, Audi e-tron GT quattro dan RS e-tron GT mampu memberikan hala tuju baharu yang menarik untuk jenama Vorsprung durch Technik ini di Malaysia.

Melancarkan serentak kedua-dua model e-tron elektrik menggabungkan daya pecutan yang menakjubkan dan boleh diakses serta-merta serta sifar pelepasan tempatan dengan pengendalian yang tajam yang menarik, keselesaan continental cruising yang luar biasa dan infotainmen ultra canggih dan teknologi bantuan pemandu.

Reka bentuk keseluruhan Audi e-tron GT boleh mengesan akar umbinya kembali ke konsep Audi Prologue pada 2014/15. Tetapi bentuk terakhir coupé 4 pintu telah mula digoda pada Mac 2018 dan tidak lama kemudian model itu memasuki fasa prototaipnya.

Jadi, bagaimanakah harga ini bersaing dengan pesaing terbesar Audi e-tron GT, Porsche Taycan? Memandangkan tiada Porsche Taycan generasi baharu akan datang tidak lama lagi, kami akan mendasarkan ini pada mod Porsche Taycan generasi semasa, di mana harga Taycan spesifikasi terendah bermula daripada RM540,000 dan model Taycan spesifikasi teratas dijual pada harga hampir RM991,000.

Bermula dengan perincian e-tron GT quattro dahulu, motor berkembar model asas ini menghasilkan 469 PS dan 630 Nm tork. Angka yang melonjak kepada 523 hp dan 640 Nm apabila kawalan pelancaran diaktifkan, dengan itu menjaringkan masa pecutan abad selama 4.1 saat dan kelajuan tertinggi 245 km/j.

Beralih kepada RS e-tron GT yang lebih berkuasa, varian khusus ini di sini menjadikan gabungan keluaran kuasa yang lebih sihat iaitu 590 hp dan 830 Nm tork, yang kemudian meningkat kepada 637 hp dengan overboost. Ini semua bersamaan dengan 0-100 km/j dalam hanya 3.3 saat dengan kawalan pelancaran terlibat, dan kelajuan tertinggi terhad secara elektronik sebanyak 250 km/j.

Audi menjangkakan e-tron GT Quattro dan RS e-tron GT masing-masing mampu menguruskan sejauh 487 km dan 472 km dengan satu cas daripada kedua-dua pek bateri 93 kWj mereka.

Mengecaskan bateri ini daripada 5 peratus kepada 80 peratus sebaliknya boleh dilakukan dalam masa 22 minit sahaja, terima kasih kepada seni bina elektrik 800 V yang menyokong pengecasan pantas 270 kW DC.

Dibina di kilang pintar Audi Neckarsulm di samping kereta halo Audi R8 , harga permintaan e-tron GT di Eropah bermula daripada €99,800 (RM489,000) dan €138,200 (RM 677,000) masing-masing untuk quattro dan RS.

Oleh itu, harga permintaan Malaysia tidak begitu jauh dengan mengambil kira logistik, kos selepas jualan dan penjenamaan.

Previous post

Tidak Perlu Papar Lesen Kenderaan Motor (LKM) Atau Roadtax Mulai Sekarang

Next post

BYD Ara Damansara Kini Dibuka Untuk Perniagaan Secara Rasmi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *