Sukan

GR Vios Challenge Musim Ke 6 Bermula Di Sepang

GR Vios Challenge musim ke-6 bermula di Sepang pada hujung minggu lalu. Berikut ialah laporan aksi hangatnya.

Litar Antarabangsa Sepang menjadi tuan rumah kepada pusingan pembukaan Musim 6 GR Vios Challenge, di mana pemandu muda mempamerkan kehebatan mereka dan mendominasi perlumbaan. Format perlumbaan kereta satu jenis dalam siri ini telah meratakan padang permainan, membolehkan pemandu muda mengasah kemahiran dan perlumbaan mereka pada keluk pembelajaran yang dipercepatkan. Perlumbaan dua hari hujung minggu mempunyai adengan yang tidak diingini dan penalti selepas perlumbaan, dengan beberapa pemandu mengalami permulaan musim yang mencabar.

Kepantasan pemandu muda jelas sepanjang hujung minggu, kerana lebih dari 3.5 juta penonton menonton siaran langsung perlumbaan pada hari Sabtu dan Ahad. Perlumbaan hujung minggu ini juga menampilkan barisan lima selebriti baharu, enam pemandu rookie, dan grid 45 kereta.

Program Pembangunan Bakat Muda GAZOO Racing telah dilancarkan pada 2020 untuk mempromosikan pemandu muda menceburi sukan permotoran, dan ia berjaya melahirkan 12 pelumba muda berbakat berumur antara 14 dan 20 tahun yang telah beralih daripada perlumbaan kart dan simulator kepada perlumbaan kereta saloon.

Dalam Kelas Super Sporting, Mitchell Cheah dari Prima Pearl TD Racing memenangi Perlumbaan 2 selepas penalti 10 saat selepas perlumbaan dalam Perlumbaan 1 telah melucutkan kemenangannya dalam perlumbaan, menjatuhkannya ke tempat ke-6. Cheah memanfaatkan sepenuhnya format grid terbalik dalam Perlumbaan 2, meletakkannya di hadapan grid untuk mendahului perlumbaan 20 pusingan dari awal hingga akhir, menamatkan perlumbaan 0.4 saat di hadapan Putera Adam dari Laser Motor Racing. Hayden Haikal dari Axle Sports menduduki tempat ketiga. Putera Adam kemudiannya didenda, menjatuhkannya ke tempat kelima, dan menaikkan Hayden ke tempat kedua dan Tengku Djan Ley dari Prima Pearl TD Racing ke tempat ketiga.

Ariff Azmi merangkul kemenangan dalam Perlumbaan Kelas Rookie 2, dengan Nazmir Azlan dan Iman Danish masing-masing menduduki tempat kedua dan ketiga.

Dua musim terakhir kejuaraan Kelas Rookie dimenangi oleh pelumba simulator, dan Ariff yakin dia boleh menjadi karter pertama memenangi gelaran itu pada 2023. Nazmir menduduki tempat ketiga dalam Perlumbaan 1, manakala Iman memenangi perlumbaan Kelas Rookie pembukaan.

Dalam Kelas Sukan, Race Rally KL Mohd Syafiq Samsudin mendahului perlumbaan dari barisan hadapan dan mendahului perlumbaan dengan kelebihan 1.7 saat yang sihat di hadapan Bradley Benedict Anthony dari Crestmax Motorsport pada pusingan pertama.

Safety Car pada pusingan 2 dengan sekelip mata menghapuskan masa pendahulunya, dan walaupun berjaya mendahului 0.8 saat apabila perlumbaan dimulakan semula tiga pusingan kemudian, dia dikenakan penalti pandu lalu kerana false start.

Ini membawa kepada pertembungan antara Bradley dan juara Kelas Rookie Musim 5, Nabil Azlan untuk kedudukan pertama. Di pertengahan perlumbaan 20 pusingan, Bradley mendahului dengan masa 1.3 saat di hadapan Nabil, dengan Abdul Miqail dari 23 Motors di belakangnya untuk kedudukan ketiga dengan dua saat di belakang. Bradley mengambil chequered flag 0.7 saat di hadapan Nabil, dan Abdul Miqail mendapat tempat ketiga.

TGR-Rd.1-Race-2-Opening-1.0

Dalam Kelas Promotional, Perlumbaan 2 adalah ulangan Perlumbaan 1, dengan pelakon Zizan Razak dan Shukri Yahaya menduduki dua kedudukan teratas, dipisahkan dengan hanya 0.3 saat. Ezzrin Loy, pendatang baru dalam Cabaran GR Vios ini, menduduki tempat ketiga dalam perlumbaan 18 pusingan, ketinggalan 13.3 saat, tetapi masih berjaya meraih podium kedua berturut-turut dalam dua perlumbaan. Pelakon dan pengacara Ezzrin, yang juga peminat motosikal, berkata perlumbaan kereta saloon adalah pembuka mata.

GR Vios Challenge yang penuh aksi ini akan diteruskan dengan Pusingan 2 pada 2, 3, 4 Jun 2023 di Litar Antarabangsa Sepang, sekali lagi.

Previous post

Peugeot 3008 dan 5008 Model Hibrid Berteknologi Stellantis

Next post

Swedish Auto Buka Cawangan Pengedar Kereta Volvo Baharu Di Setia Alam

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *