Undang - Undang

Tesla Dilarang Memanggil Driver Assist “Full Self-Drive” Di California

Adakah Malaysia dan negara lain akan turut melarangnya?

2022 hampir berakhir dan kita semua tahu apa maksud itu, tahun 2023 akan tiba. Dengan tahun baharu mendatang tidak lama lagi, dunia sedang memperkenalkan undang-undang baharu dan salah satu undang-undang baharu itu adalah di California dan ia menyatakan bahawa Tesla dilarang mengiklankan kenderaannya sebagai kenderaan “pemanduan sendiri sepenuhnya.” Adakah negara lain akan turut melarangnya?

Self drive Tesla 2

Undang-undang baharu di California ini ialah undang-undang menyeluruh yang memberi kesan kepada setiap pembuat kereta yang menggunakan teknologi pemanduan separa automatik dan akan berkuat kuasa di California pada 1 Januari 2023. Memandangkan bantuan pemandu separa autonomi dan “memandu sendiri sepenuhnya” bukanlah sama, adakah Tesla  akan menghadapi masalah yang sama di negara lain juga?

Gabenor California Gavin Newsom menandatangani undang-undang pada September 2022 untuk undang-undang ini yang akan melarang Tesla dan jenama lain daripada mengiklankan pemanduan separa autonomi sebagai “memandu sendiri sepenuhnya”. Undang-undang menetapkan bahawa pembuat kereta mesti menerangkan dengan jelas batasan mana-mana teknologi automasi pemanduan separa.

Sebab undang-undang ini terpakai terutamanya kepada Tesla adalah kerana syarikat itu menyatakan di tapak web mereka bahawa ciri “Memandu sendiri Penuh” keretanya memerlukan “pengawasan pemandu yang aktif dan tidak menjadikan kenderaan itu autonomi”. Jelas sekali jika penyeliaan aktif diperlukan ia tidak boleh membuat tuntutan bahawa ia memandu sendiri “sepenuhnya”, bukan?

Self drive Tesla 1

Di Malaysia kita sudah mengetahui bahawa teknologi bantuan pemandu Tesla bukan “memandu sendiri sepenuhnya”, atau sekurang-kurangnya kebanyakan daripada kita sepatutnya tahu. Namun, masih ramai yang secara tidak sengaja memanggil teknologi ini sebagai “autonomi sepenuhnya” malah beberapa portal berita dalam talian turut dilihat menyatakan perkara ini juga.

Walau bagaimanapun, teknologi bantuan pemandu Tesla hanya separa autonomi, tidak sepenuhnya. Oleh itu, walaupun ia mungkin tidak kelihatan seperti masalah besar sekarang, sekiranya undang-undang seperti ini berkuat kuasa di Malaysia, sikap umum “tak kisah” kita mungkin hanya menyebabkan beberapa masalah yang tidak diingini, jadi adalah lebih baik untuk menerangkan perkara menggunakan istilah yang betul.

Selain itu, setakat yang kita tahu, tiada satu pun negeri A.S. yang lain bercadang untuk meluluskan undang-undang ini juga dan tiada negara lain yang menyatakan hasrat untuk meluluskan undang-undang seperti ini juga. Walau apa pun, Tesla belum pernah mengiklankan kereta mereka sebagai “memandu sendiri sepenuhnya” di Malaysia jadi jenama itu selamat di sini.

Self Drive 4

Bagi sesiapa yang tertanya-tanya elemen utama undang-undang yang mempengaruhi Tesla adalah di bawah:-

“(b) A manufacturer or dealer shall not name any partial driving automation feature, or describe any partial driving automation feature in marketing materials, using language that implies or would otherwise lead a reasonable person to believe, that the feature allows the vehicle to function as an autonomous vehicle, as defined in Section 38750, or otherwise has functionality not actually included in the feature. A violation of this subdivision shall be considered a misleading advertisement for the purposes of Section 11713.” 

California Senate Bill No. 1398

Previous post

GWM Menyerahkan Kumpulan Pertama Kereta ORA Good Cat

Next post

Mengapa Nissan Malaysia Tidak Perkenalkan Magnite Di Sini?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *