Berita Auto

Mengapa Nissan Malaysia Tidak Perkenalkan Magnite Di Sini?

Segmen crossover padat semakin berkembang jadi mengapa tidak memperkenalkan Magnite?

Seperti yang kita semua tahu, crossover dan SUV telah mengambil alih jalanan kita kebelakangan ini dan sedan bukan lagi majoriti jenis badan kereta hari ini, jadi wajar bagi pembuat kereta untuk memanfaatkan dan memperkenalkan lebih banyak crossover seperti Nissan Magnite yang dijual di India dan Indonesia. Jadi kenapa tidak Malaysia?

Nissan-Magnite-2.0

 Nissan Magnite ialah SUV crossover subkompak yang telah dilancarkan pada Oktober 2020 dan diletakkan di bawah SUV kecil Nissan Kicks. Ini menjadikan kereta Nissan model SUV (crossover) terkecil dalam barisan global jenama itu. Ia juga dibina di atas platform yang sama dengan Renault Kiger, satu lagi crossover yang tiada di Malaysia.

Nama Magnite ialah campuran perkataan “magnetik” dan “ignite” dan Nissan Magnite dikeluarkan di India dan dieksport dalam format pemacu sebelah kanan ke banyak pasaran termasuk Afrika Selatan, Nepal, Bangladesh, Brunei, Seychelles, Mozambique, Mauritius, dan Malawi tetapi bukan Malaysia, kenapa?

Nissan Magnite 5-pintu  dikuasakan oleh enjin petrol pengecas turbo 1 liter 3-silinder yang menghasilkan sekitar 99hp dan kira-kira 152Nm tork yang dipadankan dengan kotak gear CVT dan berukuran 3,994mm panjang, 1,758mm lebar dan 1,572mm tinggi dan jarak roda 2,500mm.

Dengan dimensi seperti ini dan enjin yang menjimatkan, Nissan Magnite pasti akan menjadi penjual teratas untuk jenama tersebut sekiranya ia diperkenalkan di Malaysia. Lebih-lebih lagi, Nissan telah jatuh sedikit berbanding beberapa jenama Jepun lain di Malaysia dan kereta ini mungkin membantu mengubahnya.

Nissan Magnite juga merupakan kenderaan yang kelihatan tampan dan pastinya akan menarik minat khalayak yang lebih muda kerana demografi ini tidak memerlukan kenderaan yang besar dan lebih suka sesuatu yang lebih murah dan lebih kecil. Memandangkan kereta itu bermula pada ₹5,97,400 (Kira-kira RM32,000) ia adalah harga yang sesuai untuk sebagai kereta pertama pemuda.

Bahagian dalam Nissan Magnite juga selesa dan kelihatan futuristik. Ia mempunyai semua ciri yang diperlukan oleh seseorang dan jika Nissan boleh memperkenalkannya dengan Apple Carplay dan Android Auto tanpa wayar, walaupun itu bermakna sedikit kenaikan harga, orang ramai akan berpusu-pusu ke bilik pameran untuk kereta ini.

Fikirkanlah, kami mempunyai kereta yang mempunyai spek yang sama seperti Perodua Myvi, enjin yang serupa dengan Perodua Ativa, walaupun ia akan menjadi lebih mahal dengan cukai, tetapi bayangkan sahaja potensi Nissan Magnite memandangkan ia adalah dari jenama yang sama yang mengeluarkan Godzilla yang ikonik, Nissan GT-R itu sendiri.

Magnite

Amacam? Patutkah Nissan memperkenalkan Nissan Magnite di Malaysia? Jenama itu pasti akan menemui kejayaan dengannya di sini jadi harap-harap Nissan melakukannya.

Previous post

Tesla Dilarang Memanggil Driver Assist "Full Self-Drive" Di California

Next post

Jualan Global Chery Melebihi 1.1 Juta Unit Pada 2022

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *