Bisnes

Ini Adalah Harga Rasmi Untuk Tesla Baharu Di Thailand

Mengapakah harga Tesla yang diimport AP begitu berbeza di Malaysia?

Sejak pengeluar kenderaan elektrik (EV) Amerika, Tesla, mengabaikan Malaysia dan memilih Thailand untuk operasi perniagaannya, negara jiran kita kini boleh menikmati kereta Tesla serba baharu dengan jaminan penuh. Namun, harganya jauh lebih rendah daripada import AP di sini, persoalannya mengapa? Mari kita tenguk.

Jadi Tesla baru sahaja mengumumkan skim harga untuk Model 3 dan Model Y EV syarikat di Thailand berikutan jenama membuka kedai di sana dan harganya membuatkan kami terperanjat kerana ia agak berbeza daripada harga kereta Tesla import AP di Malaysia.

Jawapan jelas yang mungkin ada di antara anda adalah “mungkin ini kerana margin keuntungan peniaga.” Walaupun ini adalah alasan yang kukuh, harga Thai untuk kereta Tesla ini sudah termasuk margin keuntungan untuk peniaga. Jadi, apa sebabnya? Kenapa harga sangat berbeza? Kita banding harga dulu.

Mari kita lihat harga sedan Tesla model 3 dahulu. Di Thailand, model spesifikasi rendah berharga THB1,759,000 (kira-kira RM222,837) dan model spesifikasi teratas berharga THB2,309,000 (kira-kira RM292,513) manakala kereta Tesla Model 3 import AP rasmi di Malaysia bermula dari RM289,000 dan spec teratas bermula dari RM453,528.

Tesla Model Y spesifikasi rendah di Thailand bermula daripada THB1,959,000 (kira-kira RM248,174) dan kereta spesifikasi tinggi berharga THB 2,509,000 (sekitar RM317850). Ya di Malaysia, kereta Tesla Model Y yang diimport bermula dari RM346,000 dan daripada RM 482,000 untuk model spesifikasi tinggi.

Ya, anda tidak perlu pandai matematik untuk melihat bahawa perbezaannya adalah besar, terutamanya untuk model Prestasi spesifikasi teratas Model Tesla 3, tetapi mengapa ia begini? Jawapan yang paling jelas ialah sistem cukai yang berbeza di Malaysia dan Thailand. Kita sudah membayar begitu banyak duti dan import, tambah dengan yuran AP dan inilah sebabnya harga mula menjadi lebih mahal.

Sebab kedua yang jelas ialah hakikat bahawa beberapa tahap trim dibawa masuk dari negara yang berbeza. Memandangkan Tesla spesifikasi rendah boleh diimport dari UK dan model spesifikasi teratas dari China dan sebaliknya, akan terdapat sedikit perbezaan harga untuk ciri khusus wilayah (atau kekurangannya) jadi dengan penandaan dan perbezaan harga peniaga, kami akhirnya membayar lebih di Malaysia.

Perkara yang kurang jelas dan paling penting untuk dipertimbangkan ialah model Tesla yang dijual di Thailand dibina di sana dan mempunyai akses kepada kemudahan utama seperti pengecas super dan sebagainya manakala di Malaysia, kita terpaksa guna pakai apa sahaja pengecas yang sedia ada kerana kereta itu diimport dan tidak disertakan dengan waranti pengilang.

Previous post

BYD Atto 3 Akhirnya Dilancarkan Secara Rasmi Di Malaysia

Next post

Volvo XC40 B5 Ultimate MHEV Memasuki Pasaran Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *