Berita Auto

Volvo XC40 B5 Ultimate MHEV Memasuki Pasaran Malaysia

Volvo XC40 B5 Ultimate baharu dengan lembut mendorong rakyat Malaysia ke arah masa depan yang lebih hijau.

Volvo XC40 telah menjadi kisah kejayaan bagi syarikat itu. Di mana pengeluar premium lain telah memilih untuk membanjiri segmen kompak dengan banyak model, Volvo telah dapat memenuhi kehendak pelanggan mereka dengan hanya satu model ini dengan pelbagai pilihan powertrain.

Ketika pertama kali tiba di Malaysia pada 2018, XC40 mempunyai enjin petrol pengecas turbo 2.0L yang agak konvensional. Untuk tahun 2023, Volvo telah menambah spesifikasi XC40 B5 Ultimate – peningkatan besar berbanding yang asal dan salah satu daripada banyak varian yang tersedia hari ini.

B5 ialah rangkaian kuasa hibrid ringan yang menggabungkan kemudahan enjin berkuasa petrol dengan kecekapan dan keuntungan keluaran elektrifikasi. Kuasa meningkat daripada 252hp kepada 263hp dan daripada 350Nm tork kepada 390Nm tork, iaitu 11hp dan 30Nm lebih daripada pada model petrol tulen yang digantikannya sambil juga lebih tinggi sedikit daripada apa yang terdapat pada powertrain B5 untuk XC60 dan XC90! Selain itu, ia masih membuat 0-100km/j lebih laju.

Walau bagaimanapun, ia bukan mengenai peningkatan kuasa untuk Volvo. Penjana kuasa hibrid ringan B5 membantu perjalanan elektrifikasi Volvo Car Malaysia dengan menggalakkan pelanggan mereka untuk menerima rangkaian kuasa elektrik sebagai kebiasaan.

Dari segi penampilan, terdapat sedikit perubahan yang perlu diperhatikan. Model baharu ini membawakan lebih banyak lampu hadapan berbentuk segi tiga dengan LED pemantul. Bampar hadapan juga telah direka bentuk semula untuk menampung bentuk lampu hadapan baharu. Persekitaran perumahan lampu kabus juga telah ditukar berbanding model asal. Di belakang, tailpipe kini tersembunyi dan sebaliknya terdapat bahagian bibir bawah yang berkilat. Satu lagi perubahan yang ketara datang daripada fakta bahawa ia kini merupakan trim ‘Ultimate’ dan bukannya trim ‘R-Design’. Ini membawakan set roda 19” baharu. Walaupun saiznya sama seperti sebelumnya, ini menampilkan reka bentuk baharu dengan 5 jejari berbentuk Y.

Pilihan warna luaran untuk XC40 B5 kini lebih sulam dan selaras dengan nilai jenama. Pilihan warna untuk Volvo XC40 B5 Ultimate 2023 termasuk: Fjord Blue, Black Stone, Crystal White, Thunder Grey dan Silver Dawn. Di dalam, satu-satunya pilihan ialah tekstil Charcoal Connect Suede dengan beberapa butiran dalam fabrik Microtech. XC40 B5 hibrid ringan hanyalah satu daripada tiga varian XC40 yang tersedia untuk tahun model 2023. Turut tersedia ialah T5 Recharge Plug-in Hybrid dan Recharge Pure Electric.

Ketiga-tiga varian XC40 dilengkapi dengan sangat baik – masing-masing dengan sistem infotainment 9” dengan perkhidmatan Google terbina dalam, lampu depan LED penuh dengan Active High Beam dan Active Bending Lights, casis sukan dan suite Keselamatan Bandar tanpa kompromi, Pilot Assist dan lebih. Walau bagaimanapun, XC40 B5 Ultimate dilengkapi dengan sistem bunyi Harman Kardon 14 pembesar suara 600W dan beberapa lagi barangan tambahan. Volvo XC40 B5 Ultimate baharu boleh didapati dengan harga RM268,888 tanpa insurans dan pelanggan yang mendaftar kenderaan mereka pada akhir Disember 2022 layak mendapat penyelenggaraan percuma selama 5 tahun melalui pakej Volvo Service Agreement (VSA).

XC40-MHEV-Fjord-Blue-1.0

Previous post

Ini Adalah Harga Rasmi Untuk Tesla Baharu Di Thailand

Next post

Tun Dr Mahatir Mohamad Teruja Dengan Kereta Elektrik Polestar 2

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *