Bisnes

Tesla Motors Dibuka Di Thailand Dan BUKAN Malaysia

Sudah beroperasi dengan jayanya di Singapura, mengapa Tesla tolak Malaysia untuk Thailand?

Ini adalah satu lagi pengeluar kereta besar yang telah memutuskan untuk meminggir Malaysia dan melabur di negara jiran kita yang lagi satu.

Mula-mula kita dengar tentang Tesla Motors mendirikan perniagaan di Singapura pada Julai 2020, kemudian Hyundai Motors melakukan pelaburan besar di Singapura (di mana tanah sangat terhad dan kos buruh sangat tinggi dan kebetulan kebanyakannya rakyat Malaysia pula) disusuli berita tentang kilang kereta elektrik Hyundai Motor canggih di Indonesia.

Kemudian pada Jun 2021 Great Wall Motor mengumumkan kilangnya dibuka di Rayong, Thailand dan ini diikuti dengan Chery menjadikan Indonesia hab eksport ASEANnya.

Sekarang, datang berita bahawa Tesla Motors akan memulakan operasi perniagaannya di Thailand, membuatkan peminat kereta elektrik Malaysia tertanya-tanya mengapa Elon Musk memutuskan untuk tidak mahu memilih Malaysia untuk mengembangkan perniagaan ASEAN mereka.

Dengan Dasar Automotif Nasional 2022 yang ‘sempit’ yang dibentangkan oleh kerajaan terdahulu pada tahun lepas dan juga fakta yang diketahui bahawa Agensi Automotif kami (MAArii) telah belenggu dengan rasuah, pengeluar kereta akan memilih untuk bekerja dengan jiran kita dan membiarkan pengimport kereta persendirian (PEKEMA) di Malaysia untuk terus mengimport dan menjual Tesla tanpa waranti kilang dan tanpa selepas jualan rasmi.

Sementara itu, penganalisis ekuiti Morgan Stanley Adam Jonas baru-baru ini mengkaji selidik pelabur tentang drama Twitter yang sedang berlangsung dan potensi kesannya terhadap harga saham Tesla serta perniagaan asasnya.

“Kaji selidik pelabur kami mengukuhkan pandangan kami bahawa penglibatan Elon Musk baru-baru ini dengan Twitter telah menyumbang kepada momentum sentimen negatif dalam saham Tesla dan boleh mendorong kecenderungan menurun yang buruk kepada fundamental Tesla,” kata Jonas.

tesla thailand

Hampir 75 peratus responden tinjauan itu percaya situasi Twitter menyumbang sebahagian besar daripada prestasi rendah harga saham Tesla baru-baru ini, menurut nota itu.

Kemerosotan nilai Tesla telah ketara sejak Musk membeli Twitter pada akhir Oktober, dengan saham jatuh 25 peratus dan kehilangan USD150 bilion dalam nilai pasaran, berbanding S&P 500 naik 3 peratus.

Menariknya, lebih membimbangkan daripada survey itu ialah kira-kira 65 peratus responden berkata kegagalan Twitter “akan mempunyai kesan negatif atau sedikit negatif terhadap perniagaan Tesla pada masa hadapan.”

Potensi risiko penurunan Tesla yang terdedah dengan fokus Musk kepada Twitter termasuk sentimen/permintaan pengguna, perkongsian komersial, perhubungan/sokongan kerajaan dan sokongan pasaran modal, menurut nota itu.

Jonas juga menyerlahkan keupayaan syarikat untuk menjana keuntungan sebelum insentif ke atas penjualan EV, dan “kedudukan uniknya” untuk mendapatkan bekalan logam bateri yang diperlukan untuk menghasilkan EV pada skala berjuta-juta unit.

Jadi, nampaknya walaupun dengan semua kesan negatif daripada perjanjian Twitter, Tesla Motors akan kekal berdaya tahan dan pembeli kereta elektrik ASEAN akan memastikan perniagaan berjalan dengan baik.

Previous post

Apakah Sebenarnya Kereta Rasmi Yang Datuk Seri Anwar Ibrahim Tolak?

Next post

Pemandu EV Di UK Kena Bayar Cukai Jalan Mulai 2025

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *